محروميت
۱۵۰
هزار مدرسه از وسايل گرمايشي
_سرمايه
نرگس
جودكي: وزير آموزش و پرورش ديروز در حاشيهء مراسم تجليل از بازنشستگان
حوزهء ستادي آموزش و پرورش دربارهء حوادث آتشسوزي در مدارس گفت:«قولي
در زمينهء جلوگيري از تكرار حادثهء آتشسوزي در مدارس ندادهايم. مثل
اين است كه سازمان آتشنشاني قول دهد، حادثهاي رخ ندهد و در واقع طرح
اين موضوع، معقول به نظر نميرسد. تضمين رخندادن اتفاق در مدارس دست
ما نيست.»
به
گفته او،«قريب به 150 هزار واحد آموزشي، در دور افتادهترين نقاط كشور
وجود دارند كه امكاناتشان محدود است تا حدي كه بعضي از آنها با
ابتداييترين وسايل چون والور و علاءالدين گرم ميشود.»
فرشيدي پس از آتشسوزي مدرسه روستاي سفيلان گفته بود كه اگر چنين
حادثهاي تكرار شود، استعفا ميدهد، اما اكنون كه با سه حادثهء آتشسوزي
پس از سفيلان روبهرو شده، ميگويد:«فكر ميكنيد مشكل با استعفاي من حل
ميشود؟»
راهحل كنوني وزير آموزش و پرورش يــاري گــرفـتــن از همـه مسـوولان
است:«چندي پيش مديرعامل يكي از بانكها در خصوص همكاري پيرامون چاپ
جزوات آموزشي پيشگيري از رخداد حوادث اظهار تمايل كرده است.»
اوايل ديماه سالجاري رييس سازمان آموزش و پرورش شهرستانهاي استان
تهران استفاده از بخاري نفتي چكهاي را در مدارس ممنوع كرده و
ميگويد:«ما به مدارس اعلام كرديم كه از بخاري نفتي چكهاي استفاده
نكنند و تلاش كرديم كه بخاريهاي نفتي چكهاي را از سطح مدارس جمعآوري
كنيم. كميتهء پيشگيري و مقابله با آتشسوزي در مدارس نيز در شهرستانهاي
استان تهران تشكيل شده است.»
مـحبـوبـه رستمـي، مادر يكي از دانشآموزان دبستاني در محلههاي جنوبي
شهر تهران هم ميگويد:«زماني كه مدرسه ميرفتم و شهرك ما تازه شكل
گرفته بود، مدرسه ما يك كانكس بود كه در حياط مدرسهاي كه برايمان
ميساختند، قرار داشت. در يكي از زمستانها، بخاري كلاس آتش گرفت، در
كانكس قفل شد و همه دانـشآموزان در مقابل چشم همگان سوختند.جاي
سوختگيها هنوز روي صورت معلم كلاس، خانم صبري مانده است. در آن سالها
مادرم از تكرار اين اتفاق ميترسيد و مدام از من ميخواست مواظب باشم.»
او
بـا تاثر ادامه ميدهد:«يكي از دانشآموزاني كه در اين حادثه كشته شد،
همسايه ما بود و ما هميشه اين داغ را در چهره مادرش ميديديم و
ميدانستيم كه وقتي ما را با روپوش مدرسه ميبيند به ياد دخترش سارا
ميافتد.»
رستمي ميگويد:«حالا 20 سال از آن زمان گذشته و اوضاع مدارس ما خيلي
بهتر شده ولي با اين اتفاقاتي كه هر ساله در گوشه و كنار كشور اتفاق
ميافتد من هم دچار اين ترس شدهام و ميترسم از اينكه مدرسهء دخترم
دچار آتشسوزي شود.»
بـراي اطـلاع از هـراس والـديـن دانشآموزان پس از حادثهء سفيلان
ميتوان سري به وبلاگ لردگان زد. زير خبري كه در آن نمايندهء اردل و
فارسان از وزير آموزش و پرورش خواسته است كه گزارش فاجعهء آتشسوزي
اخير را به مجلس ارايه كند، خوانندگان نظرات خود را نوشتهاند.
يكي از خوانندگان دربارهء وظايف و تعهدات دولت مينويسد: «در هنگام
بروز حوادث و رخدادها براي دولت وراي هرگونه تعهد، تقصير، غفلت و...
فرض مسووليت ميشود و استناد به عامل قوهء قاهره (فورس ماژور) و حوادث
پيشبيني نشده او را مبرا نـمـيكند، چون كه در اينگونه موارد
ابتداييترين وظيفهء دولت به حداقل رساندن خسارات حاصله است.»
او
دربارهء قوانين ميگويد: «مادهء 26 اعلاميهء جهاني حقوق بشر 19488)،
مادهء 13 ميثاق حقوق اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي 19666)، مادهء 17
اعلاميهء اسلامي حقوق بشر 19900) و اصل هفت اعلاميهء جهاني حقوق كودك
19599) به تعهد دولتها و جوامع در امر آموزش اشاره دارند و قانون
اساسي جمهوري اسلامي ايران در اصول سه و 30 تاكيد به دارا بودن حق
آموزش و تعهد دولت در اين امر دارد و در اصل 29 برخورداري از تامين
اجتماعي در مقابل سوانح را حقي همگاني ميداند. اگر چه نميتوان
اقدامات ارزندهء صورت گرفته پس از انـقـلاب اسـلامي را از جانب دولت
جمهوري اسلامي ايران ناديده گرفت اما بايد گفت كه زيربناي آموزش، تامين
امنيت دارندگان اين حق است. كلاس درس و مدرسه امنترين مكاني است كه در
ذهن هر شخص خطور ميكند. مكاني كه فرض را بر وجود انسانهاي برابر با
فرصتهاي برابر گذاشته است.»
مرتضي حاجي وزير وقت آموزش و پرورش علت آتشسوزي را اشتباه انساني
خواند و اذعان داشت كه نه تنها مدرسهء سانحهديده كپسول آتشنشاني
نداشته، بلكه مدارس ديگر، هيچ كدام كپسول آتشنشاني ندارند.
آتشسوزي دوم استان فارس دو سال بعد از «حادثهء سفيلان» در روستاي
دوردزن اتفاق افتاده است. در اين حادثه دو پسر و شش دختر كلاس دچار
سوختگي شدهاند. خبر حادثه اما 15 روز بعد از وقوع توسط نيازي، رييس
سازمان بازرسي كل كشور در جلسهء كارشناسان مسوول واحدهاي ارزيابي
عملكرد و پاسخگويي به شكايات سازمان آموزش و پرورش استانهاي كشور
اعلام ميشود.
پيش از اين حادثه، وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل نحوهء استفاده از
وسايل گرمازا را به مدارس ارسال كرده بود كه در آن بر استانداردسازي
وسايل گرمايشي مدارس تاكيد شده بود.
با
وجود خطر استفاده از بخاريهاي نفتي، كلاس گرم نميشود
علي سماجت، معلم مدرسهاي در شـيـراز است، او ميگويد: «شيراز
زمستانهاي سردي دارد. كلاس، بخاري گازي دارد كه در بيشتر روزها خراب
است. شيشهها هم شكستهاند و هر چه شعلهء بخاري هم زياد شود تاثيري بر
گرم شدن كلاس ندارد.»
او
ادامه ميدهد: «مدرسه دو شيفته است و هر سال تعدادي از شيشهها توسط
دانشآموزان شكسته ميشود. با اين كه هر ساله مدير مدرسه بودجهاي را
صرف جايگزيني شيشههاي شكسته ميكند، باز سرما از درز درها وارد ميشود.»
شاهد علوي معلم روستايي در سقز مـيگويد: «بيشتر مدارس شهر سقز
موتورخانه و شوفاژ دارند و از گاز شهري استفاده ميكنند.»
اما مشكل وقتي است كه در روزهاي خيلي سرد، گاز شهري قطع ميشود و بايد
از سوختهاي ديگر استفاده كرد. در دو ماه آخر سال و ارديبهشت ماه مدارس
امكانات گرمايشي مناسبي ندارند و بچهها و معلمان كلافه ميشوند.»
او
دربارهء روستاهاي كردستان ميگويد: «در روستاها هنوز از سيستم سنتي يا
همان بخاري نفتي استفاده ميشود كه خيلي خطرناك است. من در روستاهاي
زيادي تدريس كردهام و بارها شده كه بخاري كلاس آتش گرفته است. مشكل
تامين سوخت در اين استان جدي است. بهخصوص امسال كه بنزين را
سهميهبندي كردهاند.»
يك
معلم ايلامي آتش گرفتن بخاري نفتي كلاس را تجربه كرده است: «برخي مدارس
ايلام شوفاژ دارند و برخي بخاري نفتي كه بيشتر مواقع آتش ميگيرد به
همين دليل خيلي وقتها ترجيح ميدهيم سرما را تحمل كنيم اما بخاري را
روشن نكنيم.»
او
هم معتقد است: «ساختمان مدارس به شكلي ساخته شده كه گرماي كلاس به
راحتي از درز پنجرهها خارج ميشود و به راحتي نميشود كلاس را گرم كرد.»
يكي از معلمان ابهر نيز تاكيد ميكند: «مدارس ابهر از نظر سوخت و انرژي
مشكل ندارند ولي چون درز پنجرهها گرفته نميشود، كلاسها به سختي گرم
ميشوند. شير شوفاژ و بخاريها خراب است و به راحتي روشن نميشود.»
وزير آموزش و پرورش ميگويد: «در حال حاضر 15 ميليون دانشآموز در
مدارس كشور تحصيل ميكنند و بايد براي تحصيل آنها فضاي مناسب آماده
شود اما اعتبار ما در اين خصوص كافي نيست و نياز به اعتبار داريم.»
او
مشكل آتشسوزي در مدارس را ناشي از عدم اعتبار كافي ميداند، در سال
جاري چهار ميليارد دلار بودجه از سوي مجلس براي مقاومسازي مدارس
فرسوده تصويب شده است. مديركل دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به
شكايات آموزش و پرورش ميگويد: «براساس برنامهريزي صورت گرفته، وسايل
گرمايشي غيراستاندارد از مدارس جمعآوري، تعمير يا تعويض ميشود.»
به
گفتهء او،«با مشاركت وزارت كشور، وزارت نفت، سازمان آتشنشاني و ادارهء
گاز از وسايل گرمايشي مدارس بازديد ميشود تا نسبت به تغيير وسايل
غيراستاندارد اقدام شود.»
اولين ماه زمستان رو به پايان است و اميد است كه دانشآموزان زمستان
85 را با خاطرهء خوش پشت سر بگذارند و زمستان آينده در كلاسهاي گرم و
ايمن درس بخوانند.
دانشآموزان سقزي بيشترين صدمه را از قطع شدن گاز ديدند
وريا نوروزي: «قطع شدن گاز بيشترين صدمه را به دانشآموزان و
خانوادههاي آنان زده است.»
شيلر رشيدي، مسوول انجمن اوليا و مربيان دبيرستان پسرانهء انديشه در
سقز با بيان اين مطلب گفت: «در هيچ يك از خانهها نميتوان اتاق خالي
براي مطالعهء دانشآموزان در فصل امتحانات پيدا كرد، به همين دليل افت
شديد تحصيلي دانشآموزان در حال حاضر كاملاً طبيعي به نظر ميرسد.»
به
گفتهء او اكنون مدرسه از نظر گرمايي در وضعيت بدي قرار ندارد، اما
چندان هم براي درس خواندن مناسب نيست.
او
با يادآوري حادثهء تلخ هفتهء گذشته كه انفجار بخاري نفتي در يكي از
منازل حاشيهء شهر سقز موجب مرگ سه نوجوانان شد، گفت: «در برخي از مدارس
به ويژه در مناطق حاشيهء شهر استفاده از بخاريهاي كهنه و پوسيده
ميتواند مشكلات زيادي به بار آورد.»
با
گذشت 10 روز از قطعي گاز در شهر سردسير سقز، يخ بستن لولههاي آب و قطع
شدن برق در برخي از مناطق شهر براي چهارمين شب متوالي كه همزمان با
شروع امتحانات دانشآموزان است، مشكل خانوادهها را دوچندان كرده است.
در
مدارس نيز همچون ادارات از گازوييل به عنوان سوخت گرمازا براي شوفاژ و
بخاري استفاده ميشود. مدارس مقطع ابتدايي نيز در شيفت صبح فعاليت خود
را از ساعت 9 و 30صبح شروع ميكنند.
فرناز 12 ساله كه در مدرسهء قدس كلاس پنجم است از موقعيت پيش آمده براي
مدارس خوشحال است و فرياد ميزند كه تكاليفم را ننوشتهام. او گفت: «در
منزل ما تنها يك اتاق گرم براي خانوادهء هشت نفريمان وجود دارد.»
يكي از دانشآموزان دبيرستان دخترانهء گلستان نيز از وضعيت مدارس
شگفتزده است: «برخلاف وعدهها اين چند روز كلاسهاي مدرسه از روزها و
هفتههاي قبل خيلي سردتر بود.»
او
افزود: «با توجه به حضور يك ساعتهء دانشآموزان مقاطع مختلف تحصيلي در
رشتههاي متفاوت براي حضور در جلسهء امتحان فكر نميكنم شوفاژها را
روشن كنند.»
شهر سقز، بعد از 10 روز، هنوز با قطعي گاز مواجه است. روز جمعه سقز
نهمين روز متوالي بدون گاز خود را در سردترين ايام سال سپري كرد و حتي
مردم روز چهارشنبه هفتهء گذشته مقابل فرمانداري و شوراي شهر تجمع كردند
كه با دخالت نيروي انتظامي و تعطيلي بازار در ساعت دو بعدازظهر اين
تجمع پايان يافت.
محمد از ساكنان خيابان معلم كه در صف طولاني دريافت نفت سفيد ايستاده
است، گفت: «در 10 روز گذشته جز مشكل نبودن گاز و يخ بستن لولههاي آب،
فرا رسيدن فصل امتحانات فرزندانمان هم مشكلات روحي بسياري را ايجاد
كرده است.»
اين مرد 50 ساله ادامه داد: «قرار بود از روز شنبه گروه امداد شركت گاز
براي حل مشكل هواگيري علمك منازل به مناطق مختلف شهر سركشي كنند ولي تا
به حال خبري از آنها نشده است.»
اين شهروند كه از انفجار گاز در سپيده دم روز شنبه در يكي از مغازههاي
خيابان امام بر اثر نشست گاز ترسيده بود، گفت: «تعطيل بودن ادارهء گاز
در اين مدت و سركشي نكردن آنها به مناطق مختلف مشكلات زيادي را براي
مردم به وجود آورد.» به گفتهء او بر اثر سرد شدن هوا در روز شنبه و
تقويت گاز در لولههاي انتقالي ساعت پنج صبح، اين مغازه منفجر ميشود
كه البته به خاطر خلوت بودن، تلفات جاني نداشته است.
مالك يكي از مغازهها باز بودن شير گاز و برقراري نابهنگام گاز در
لولههاي خالي را عامل اين انفجار دانست.
همچنين شركتملي گاز روز جمعه اعلام كرد; با افتتاح نيروگاه پارسيان 2،
مشكل قطع گاز در اين شهر برطرف ميشود. بنابر اعلام منابع رسمي روز
شنبه گاز 80 درصد منازل مجدداً وصل شده است.
با
اين همه در بيشتر مناطق شهر فشار گاز آن قدر پايين است كه نميتوان با
يك بخاري جايي را گرم كرد. در اين خانهها از نفت سفيد براي گرم كردن
آب استفاده ميشود. ساكنان اين شهر از لامپهاي 100 واتي براي گرم كردن
كرسيهايشان استفاده ميكنند.
شركت نفت نيز از روز شنبه اعتبار سهميهء دريافت نفت سفيد با كارت گاز
را پايان يافته اعلام كرد كه موجب بالا رفتن قيمت نفت و گازوييل براي
چندمين بار در بازار آزاد شد
|