مترو
براي احداث دو خط منعقد كرد:
قرارداد
۵/۲
ميليارد دلاري با سپاه و بنياد مستضعفان !؟
_
سرمايه فاطمه
رمضانزاده: براساس اظهارات كارشناسان حملونقل ريلي درون شهري ايران
در بين كشورهاي خاورميانه، رتبهء نخست و در بين كشورهاي آسيايي در ردههاي
بالايي قرار دارد، اما انتظارات موجود در كشور فراتر از سرمايهگذاريها
و پيشرفت فيزيكي پروژههاي خطوط مترويي درونشهري به نظر ميرسد. گزارشهاي
موجود حاكي از اين مطلب است كه براساس قانون برنامهء چهارم و مصوبهء
هيات دولت، پنج شهر بزرگ كشور يعني كرج، اهواز، تبريز، مشهد و اصفهان
در اولويت احداث خط متروي درونشهري قرار دارند اما شواهد موجود بيانگر
اين مطلب است كه هنوز برخي شهرها درگيرو دار خريد و مناقصهء واگنهاي
مورد نياز خود با وزارت صنايع و معادن و وزارت كشور و يا تامين
اعتبارات هستند و اين روند خود باعث كندي پروسهء مطالعات و احداث
پروژههاي خطوط ريلي درونشهري ميشود.
محمدمنتظري، معاون شركت مترو در گفتوگو با خبرنگار سرمايه ميگويد:
«دولت در سال جاري حدود پنج ميليارد دلار جهت احداث خطوط متروي شهرهاي
كشور اختصاص داده است.»
وي در
توضيح اين مطلب ميگويد: «براساس برنامهريزيهاي انجام شده قرارداد
مقدماتي احداث دو خط متروي شش و هفت با دو شركت ايراني ملي ساختمان
وابسته به بنياد مستضعفان و شركت قرب وابسته به قرارگاه خاتمالانبيا
منعقد شده و ما منتظر تصويب نهايي شوراي پول و اعتبار مبني بر تخصيص
مبلغ 2/1 ميليارد دلار براي هر يك از اين خطوط هستيم»
معاون
شركت مترو در ادامه گفت:« پروژه ياد شده به روشEPC
اجرا مي شود
يعني مهندسي ساخت و طراحي پروژه به عهده دوشركت يادشده بوده و بهره
برداري توسط شركت مترو صورت خواهد گرفت .»وي اضافه كرد: « هر يك از
خطوط ياد شده 27 كيلومتر در 27 ايستگاه است ضمن اين كه قرارداد ساخت
اين دو خط هشت سال در سه فاز برآورد شده كه مقرر است هر دوونيم سال يك
فاز از اين پروژه تحويل داده شود.»
وي در
ادامه تاكيد ميكند: «در صورت تخصيص اعتبارات پيشنهادي ما براي احداث
خطوط شش و هفت مترو، مشكل عمدهء مترو حل خواهد شد.»
منتظري
اضافه ميكند: «با توجه به اين كه دولت بودجهء جاري شركت مترو براي
انجام عمليات بهرهبرداري از خطوط مترو در سال جاري را كاهش داده است،
مذاكرات و گفتوگوهايي انجام دادهايم تا بودجهء جاري جهت بهرهبرداري
از خطوط يك، دو و پنج كفايت كند.»
وي
ادامه ميدهد: «بر اين اساس مقرر است دولت سهم مترو را در اين بخش
افزايش دهد، تا در هنگام بهرهبرداري با مشكل مواجه نشويم; چرا كه بايد
هزينههايي شامل حقوق و دستمزد، خريد قطعات يدكي، پيمانكاران، تعميرات
و نظافت را در نظر گرفت.»به گفتهء اين مقام مسوول در شركت مترو، «بحث
عمدهء شركت مترو اختصاص 5/2 ميليارد دلار اعتبار از سوي شوراي پول و
اعتبار جهت شروع احداث خطوط شش و هفت مترو در سال جاري اعلام شده است.»
وي با
اشاره به خطوط يك، دو و پنج مترو اظهار ميكند: «براساس گزارشهاي
موجود 2/1 ميليون سفر در روز در خطوط ياد شده انجام ميشود كه در حقيقت
بين 8 تا 10 درصد سفرها توسط اين خطوط جذب ميشود.»معاون شركت مترو
تاكيد ميكند: «در صورت آماده شدن خطوط اميدواريم تعداد قطارها نيز به
موقع افزايش يابد تا 8/1 ميليون سفر توسط سه خط مترو انجام شود.»
منتظري
با اشاره به اين كه طول خطوط متروي ايران در سطح دنيا رتبهء 19 را
داراست،اظهار ميكند: «در حال حاضر با توجه به وجود خط سه و چهار و
راهاندازي خطوط شش و هفت وضعيتي به مراتب بهتر از گذشته خواهيم داشت.»
براساس
آمارهاي موجود روزانه بيش از 15 ميليون سفر روزانهء درونشهري در تهران
صورت ميپذيرد كه فقط حدود يك سوم آنها توسط اتوبوسهاي شركت واحد
تاكسي و مترو بوده و _باقيماندهء اين ميزان توسط خودروهاي شخصي انجام
ميشود.اين در حالي است كه طي 18 سال گذشته،سالانه فقط پنج كيلومتر خط
مترو در تهران احداث شده است كه اين ميزان شايد رقمي غيرقابل و دور از
انتظار مسوولان اين بخش باشد.
بيش از
100 سال پيش كه نخستين مذاكرات احداث قطار شهري در ايران در
امتيازنامهء بارون ژوليوس دوروتير عهد ناصرالدين شاه انجام شد، شايد
نميدانستند كه سالها بعد پيشرفت فيزيكي احداث خطوط مترو در ايران
چنين باشد لاكپشتي به نظر آيد. |