بازگشت به صفحه نخست

 

 

سالي كه با جهش قيمتها درايران آغازشده چه درپيش رو دارد ؟

یزدان حاج حمزه

براساس  چديد ترين ارزيابي صندوق بين المللي پول , طي سال 2004 ميلادي , ايران در ميان 180 ‏كشور جهان ازلحاظ نرخ تورم دهمين كشوربا نرخ تورم بالا بوده است . بنا بر پيش بيني اين منبع , در ‏سال 2005 كشورما از اين لحاظ به رده نهم و  طي دو سال آينده يعني تا پايان سال 2006 , به رده ‏پنجم كشورهاي پرتورم جهان نزول خواهد كردو  6 كشور از 9 كشور جهان كه سال گذشته نرخ تورم در ‏آنها بيشتر از ايران بوده , يعني كشورهاي آنگولا، بلاروس، دومينيكن، گينه، هايتي و زامبيا ,  خواهند ‏توانست نرخ تورم خود را به رقمي پايين تر از نرخ تورم ايران كاهش دهند.( خبرگزاري فارس 27 فروردين ‏‏84 )‏

‏ سال نو  در ايران با جهش حيرت انگيزقيمت مايحتاج روزانه مردم نظير ميوه و پودرهاي شوينده آغاز ‏شده است . روزنامه شرق , روز 22 فروردين 84  اعلام كرد كه قيمت گوجه فرنگي طي دوهفته ‏گذشته 5 برابرشده و از كيلويي 400 تومان به كيلويي 2000 تومان رسيده وقيمت انواع ميوه طي سه ‏هفته گذشته يعني  روزهاي بعدازعيد بين 100 تا 500 درصد افزايش يافته است . اگر اين قيمت ها را با ‏محك قدرت خريد  حدود 4 هزارتومان حداقل دستمزد روزانه كارگر ايراني بسنجيم , مي بينيم كه با ‏پرداخت تمام حداقل دستمزد روزانه كارگرايراني نمي توان سه كيلو سيب كه قيمت آن به كيلويي ‏‏1400 تومان رسيده خريداري كرد حال آنكه در يكي از گرانترين بازارهاي ميوه دنيا يعني درفرانسه قدرت ‏خريد حداقل دستمزد روزانه كارگرمعادل قيمت 15 كيلو سيب با كيفيت متوسط  است . پرش اين ‏چنيني قيمت ها در ايران, طي زمان كوتاهي كه ازآغاز سال نوگذشته , از اين روي شگفت آور است كه ‏دست اندر كاران براي آن دليل موجه اقتصادي نمي يابند , زيرا :‏

 

‏1-‏به گزارش وزير بازرگاني دولت خاتمي  توليد و واردات ميوه , كه عامل تعينن كننده ميزان عرضه ‏آن به بازار است , به اندازه اي بوده كه , با معيار الگوي مصرف سال گذشته , مي توانسته جوابگوي ‏مصرف و تقاضاي امسال بازار باشد .‏

‏2-‏با اتخاذ سياست مصلحتي «نثبيت قيمت »  آب , برق , گاز , بنزين ونفت و گازوئيل , توسط ‏مجلس هفتم درسال 84 , نه قيمت اين نهاده هاي توليد بالا رفته كه قيمت تمام شده توليد كشاورزي ‏را افزايش دهد و نه از اين راه , مثل سالهاي گذشته , عامل « انتظار تورمي » به كالاهاي مورد نياز ‏مردم سرايت كرده , كه در آغاز سال  به فضاي تورّمي دامن بزند . ‏

‏3-‏تصميم گيري سياسي مجلس تحت نقوذ سپاه پاسداران براي « تثبيت قيمت ها » , حاكي از ‏آنست كه, سياستگزاران اصلي حاكميت قصد آن داشته اند كه طي سال جديد كه رژيم در معرض ‏فشارهاي جدي خارجي قراردارد , ميزان آسيب پذيري داخلي و اجتماعي خود را كاهش دهند .از اين ‏روي در شرايطي كه براثررسيدن قيمت  نفت خام در بازار بين المللي به بالاترين  ركورد تاريخي خود ( ‏هربشگه 58 دلاردربنادر نيويورك ) , وضعيت مالي مناسب دارند, دست دولت را براي تنظيم قيمت ها در ‏بازار, ازطريق واردات كالا, بيش از هميشه باز كرده اند ودولت مي توانسته به سرعت با كميود هاي ‏مصنوعي كالا در بازار نيزمقابله كند .   ‏

وزير بازرگاني خاتمي به عنوان مسؤل تنظيم بازار , وقتي در نشست مجلس , در مورد شعله ور شدن ‏اينچنيني  آتش تورم مو رد سؤال قرار مي گيرد به اين توجيه اقتصادي متوسّل مي شود  كه « رشد ‏نقدينگي باعث ايجاد تورم مي شود ما در سال پيش شاهد رشد نقدينگي 30درصدي در پايان سال و ‏آغاز سال نو و گران شدن كالاها و افزايش تورم بوديم  » ( خبرگزاري موج 27  فروردين 84   )  . بدين ‏ترتيب او  براي گريز از پاسخگويي مشخص به قصور خود در تنظيم بازار , افزايش نقدينگي را , كه ‏عملكرد مالي دولت  وبانك مركزي عامل اصلي آن هستند , علّت كلي تورم معرفي مي كند .  اما ‏افزايش 30 درصدي نقدينگي  , ضمن آنكه نقش اصلي را در بالا بردن قيمت عمومي كالاها دارد , گوياي ‏علت جديدي كه در طي دو سه هفته اخير به آتش تورم دامن زده است نيست . ‏

 

سخنگويان اقتصادي مجلس هفتم به طور تلويجي و برخي از جريانهاي سياسي درون حاكميت به طور ‏صريح ,در معرفي  عامل موج تورّمي آغاز سال 84   , انگشت اتهام  را به سوي دولت و كارگزاران دولت ‏خاتمي نشانه مي روند  , غرض سياسي وقصور عمدي آنها , در مديريت توزيع و احتكار كالا هايي كه ‏به شدت گران شده را , علّت اصلي ماجرا مي دانند . احمد توكّلي رئيس مركز پژوهشهاي مجلس , كه ‏از متوليان طرح « تثبيت قيمتها » بوده ,  با اشاره به موج جديد گراني‌هاي اخير در كشور به خير گزاري ‏فارس مي گويد« برخي شواهد احتمال از اراده سياسي در پشت پرده گراني‌هاي اخير مي‌دهد كه ‏مجلس به صورت جدي آنها را پيگيري خواهد كرد(.27 فروردين 84 ) محمد خوش چهره , عضو كميسيون ‏اقتصادي مجلس و يكي ديگر از طراحان سياست « تثبيت قيمتها » در اين باره مي گويد « : گرانيهاي ‏اخير اين اراده را نشان داد كه اگر سياسيون تصميم بگيرند ، چطور يك سري دلال و سوداگر ميوه در يك ‏مجموعه قرار مي گيرند و اراده آنها اختلال در اقتصاد كشور را به وجود مي آورد » ( خبر گزاري موج27  ‏فروردين 84 )

‏ تشكل سياسي « جامعه اسلامي مهندسين » طي بيانيه اي كه خبر گزاري فارس آنرا روز 28 ‏فروردين 84 مخابره كرده  ,  به طور صريح دولت را متهم مي كند و « گراني اخير » را «نتيجه عدم ‏همكاري بعضي از دستگاههاي دولتي با مجلس  » مي داند و در ادامه بيانيه خود اين « عدم همكاري ‏‏» را  ناشي از « پيگيري منافع پست فردن و گروهي در آستانه برگزاري انتخابات سرنوشت ساز رياست ‏جمهوري » تلقي مي كند » كه اگر  « كارشكني » و« مشكلاتي مانند گراني » نباشد « مشاركت ‏حداكثري مردم [ درانتخابات ] مي‌تواند متضمن  كاهش فشارهاي خارجي » گردد .‏

 

‏ البته ,  در ايجاد شرايط تورمي مزمن و فقر آفرين اقتصاد ايران , نقش درگيري هاي سياسي درون رژيم ‏را نمي توان ناديده گرفت . اما اين نكته را نيز نبايد از ياد برد كه هردو طرف در گير در ايجاد اين فضاي ‏فقر افزا سهم  دارند . اقاي رئيس دانا يكي از اقتصاد دانان داخلي  در اين باره   ,چند برابر كردن بودجه ‏نهاد ها ي حكومتي توسط مجلس و اتخاذ سياست انبساط پولي توسط دولت را در تضاد با سياست « ‏تثبيت قيمتها » اعلام مي كند و  به خبر گزاري ايلنا مي گويد « قرار بر اين بود كه مجلس از ريخت و ‏پاش‌‏هاي اضافي بخش‌‏هاي دولتي در بودجه جلوگيري كند، اين در حالي است كه عملكرد مجلس به ‏ريخت و پاش‌‏هاي دولت در بودجه فرصت داد,   به نحوي كه بودجه‌‏هاي نهادهاي نالازم را چند برابر كرد. ‏‏»  اين اقتصاددان، معتقد است «: به زودي فرياد مردم از اين وضعيت نابسامان اقتصادي سر به فلك ‏خواهد كشيد» ( خبرگزاري ايلنا  فروردين 84 ) ‏

بنا بر اين در حالي كه سال جديد در ايران  با جهش قيمت ها آغاز شده و در حالي كه , به پيش بيني ‏صندوق بين المللي پول,  تورم مزمن در ايران ادامه خواهد يافت , اين واقعيت تلخ  در چشم انداز ‏قرارگرفته كه« فقر نسبي», كه از كمبود مواد غذايي و گرسنگي سلولي ناشي مي شود , سايه شوم ‏خود را بر سر بيش از 50 درصد جامعه ايران , كه مركز پژوهشهاي مجلس سال گذشته اعلام كرد, ‏بگستراند .اين روند به طور منطقي شمار ميليون ها ايراني ديگر را نيز ,كه شبها با شكم گرسنه سر به ‏بالين مي گذارند و با بلاي« فقر مطلق» دست بگريبانند,  بازهم بيشتر خواهد كرد و درصد آنها را به ‏بيش از 20 درصد مردم ايران, كه همان منبع گزارش كرده , خواهد رسانيد .  ‏

در اين شرايط , به رغم آنكه حربه سركوبي ونيرنگ حكومت پاسدار- آخوندي هنوز كند نشده , طي ‏سال 84  بايد منتظر آن بود كه بر اثر افزايش فشار معيشتي ,واكنش ها ي طبيعي حقوق بگيران و ‏حتي خيزش برخي از آنها نظير كارگران و معلمان شكل بگيرد  . با توجه به اين كه پاسداران وضع موجود ‏‏, به ملاحظه در گيري كه با خارج دارند , سعي مي كنند كار شان به در گيري حاد داخلي نكشد , ‏فرصتي به دست آمده كه اگر نا رضايتي حقوق بگيران يك كاسه شود  و از هدايت سياسي اگاه و قاطع ‏برخوردار شود , به جنبش اجتماعي قوي ومؤثر در شكستن طلسم اخنتاق تبديل گردد .      ‏