بازگشت به صفحه نخست

 

 

گزارش سالیانه سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران به کارگران

 

با تبریک فرارسیدن عید نوروز و آرزوی سعادت و خوشبختی شما همکاران زحمتکش و عموم کارگران

احتراما" به آگاهی می رساند:

پیرو اعتراضات کارگری ماه های زمستان ۱٣٨۴ کارگران شرکت واحد حدود چهارصد نفر به صورت کاملا" غیر قانونی بازداشت، زندانی و اخراج از کار شدند، در جریان این سرکوبها همسران و فرزندان فعالان سندیکایی نیز مورد تعرض و ضرب وشتم قرار گرفتند. در ادامه اعتراضات، مراجعات وپی گیریهای بسیار که باز هم منجر به دستگیری و زندانی شدن و ضرب و شتم شد، به جز یک گروه پنجاه و سه نفره، بقیه کارگران البته با تحمیل شرایط غیرقانونی از طرف حراست شرکت واحد مجددا"شاغل به کار گردیدند. بقیه افراد معلق از کار در طول سال ۱٣٨۵ در حالی که آقای اسالو رئیس هیئت مدیره سندیکا مجموعا"نزدیک به نه ماه زندانی و تعداد دیگری از این کارگران به تناوب در جریان اعتراضات بازداشت و زندانی شدند، آنان از ادامه حق خواهی وپی گیری حق بازگشت به کار خود دست برنداشته ومرتبا" به ادارات مربوطه و مراجع مختلف مراجعه و در نهایت وزارت کار پس از یازده ماه عدم رعایت قانون کار در پذیرش و ثبت شکایات کارگران بالاخره شکایت کارگران را پذیرفته و برای آنان رسیدگی های قانونی را مقرر نمود، در این تلاش ها، حمایت سازمانهای کارگری بین المللی و حمایتهای داخلی بسیار موثر و کارساز بوده است.

با تمام کار شکنی ها و قانون گریزی ها خوشبختانه ده نفر از این کارگران در مرحله اول رسیدگی در اداره کار حق بازگشت به کارشان مورد تایید قرار گرفت. اما متاسفانه تعداد سی و هفت نفر از کارگران کماکان در ادارات کار و مراجع رسیدگی به شکایات در حال احقاق حق خود و بازگشت به کار هستند.

در ادامه این حق طلبی ها کارگران معلق از کار توانستند با ارائه شکوائیه هایی به هیئت نظارت به حقوق شهروندی موفق به اجرای تبصره ماده ۱٨ قانون کار از طریق اعمال قانون توسط مقامات قضایی مربوطه گردیدند. که البته مدیریت و برخی از مسئولان شرکت واحد در مقابل اجرای قانون مقاومت کرده که در نهایت با پی گیری مکرر مراجع قضایی ««۵۰% از دستمزد دوران تعلیق از کار خود را دریافت نمایند»» که باز هم برای سه نفر از این کارگران از طرف مدیریت اشکال تراشی های غیر قانونی شد، که پیرو مراجعه به مراجع قضایی، درباره این سه نفر نیز دستور مساعد با توجه به ماده ۱۷ قانون کار صادر و برای اجرا به مدیریت شرکت واحد اعلام شد. نامه مذکور هم اکنون در دفتر مدیریت شرکت واحد جهت اجرا در دستور کار قرار دارد.

 

با آرزوی همکاری و گسترش اتحاد سندیکایی کارگران شرکت واحد در سال نو

 

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۲۹ اسفند ۱٣٨۵