بازگشت به صفحه نخست

 

 

 

گزارش خبری ـ تحلیلی جنبش کارگری در اسفند ماه

 

 

 

 

 

در حالي آخرين ماه سال 85 را به پايان برديم كه سركوب جنبش كارگري را پاياني نيست اما با وجود همه ي سركوب ها جنبش با سرعت به حركت خود ادامه مي دهد . مهمترين اتفاقات ماه گذشته را مي توان در چند قسمت مورد بررسي قرار داد . همبستگي جهاني با كارگران ايران٬ ايجاد شوراي همكاري تشكل ها و فعالين كارگري٬ و از همه مهمتر سلسله تجمعات و تحصن هاي معلمان و همچنين اعتراض هاي پراكنده در اين و آن كارگاه بر سر پرداخت نشدن دست مزد مجموعه اتفاقات جنبش كارگران و مزد بگيران در ماه گذشته بود .

 

 

 

حركت هاي اعتراضي معلمان

 

پس از آن كه دولت و مجلس همچنان از پرداختن به لايحه ي نظام هماهنگ پرداخت خودداري كردند معلمان در روز هاي 30 بهمن و 1 اسفند از رفتن به سر كلاس هاي درس خودداري كردند اما اين تازه آغاز ماجرا بود در روز چهار شنبه 2 اسفند 5000 معلم در برابر مجلس دست به تجمع زدند . 3 روز بعد به طور خود جوش 1500 معلم بار ديگر مقابل مجلس تجمع كردند. در كشاكش همين اعتراضات مقرر شد كه در روز 11 اسفند نمايندگان كانون هاي صنفي معلمان از سراسر كشور در تهران دور يكديگر جمع شوند و در روز 12 اسفند بار ديگر در برابر مجلس تجمع كنند. بعد از اين تصميم گيري بود كه وزارت آموزش و پرورش به فكر خنثي كردن اين تجمع افتاد . ابتدا در روز 11 اسفند در خانه ي معلم شميران بر روي اعضاي كانون صنفي بسته شد و فرداي آن روز بيانيه اي جعلي منتشر شد كه در آن اعلام مي كرد تجمع روز شنبه دوازدهم كنسل شده است. پيش از اين هم جلسه هايي توسط وزارت آموزش و پرورش در شهر تهران و شهرهاي اطراف آن برگزار شده بود تا درباره ي چگونگي ارعاب معلمان دستوراتي به مديران مدارس داده شود. اما با تمام اين فعاليت هاي وزارت خانه تجمع معلمان در روز شنبه با حضور نزديك به 10 هزار معلم با شكوه تر از دفعات قبل برگزار شد  . در اين تجمع تصميم گرفته شد در صورتي كه تا روز دوشنبه تصميمي مبني بر اجراي لايحه ي نظام هماهنگ پرداخت گرفته نشود دوباره در روز سه شنبه 15 اسفند ماه معلمان در برابر مجلس جمع شوند . در نتيجه ي پا فشاري دولت و مجلس بر چشم پوشي بر روي اين لايحه 15 هزار معلم بار ديگر 15 اسفند مقابل مجلس جمع شدند . دو روز بعد 17 اسفند نيز جمعيت مشابهي در برابر مجلس جمع شدند اما شب قبل از اين تجمع جند نفر از نمايندگان كانون هاي صنفي بازداشت شدند و صبح روز بعد آزاد شدند.در روز چهار شنبه 23 اسفند جمعي از معلمان در اطراف مجلس جمع شدند اما نيرو هاي امنيتي اجازه ي جمع شدن آن ها در پياده روي مجلس را ندادند. در زمان برگزاري تجمع 183 نفر از معلمان و همينطور چند نفر از اعضاي كانون صنفي معلمان بازداشت شدند كه در حدود 50 نفر از اعضاي كانون صنفي معلمان تا روز عيد نيز از زندان آزاد نشده اند. در نتيجه ي اين بازداشت ها معلمان روز پنجشنبه 24 اسفند از رفتن بر سر كلاس هاي درس خودداري كردند و روز شنبه 26 اسفند در برابر مجلس براي آخرين بار در سال 85 دست به تجمع زدند كه حضور بي سابقه ي نيرو هاي انتظامي مانع از شكل گيري منسجم تجمع شد .

 

در شهرهاي همدان سبزوار كرمانشاه و كردستان معلمان تجمعات مختلفي را برگزار كردند به طوري كه در كرمانشاه 4 نفر از اعضاي كانون صنفي معلمان بازداشت شدند كه در آخرين روز اسفند ماه آزاد شدند .

 

در حين تمامي اين اعتراضات مذاكرات زيادي بين اعضاي كانون هاي صنفي معلمان و نمايندگان دولت و مجلس صورت گرفت كه به دليل كارشكني هاي طرف دولت و مجلس اين مذاكرات به نتيجه اي نرسيد .

 

گروه هاي زيادي با انتشار بيانيه هايي از حركات اعتراضي معلمان حمايت كردند كه انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه شهيد رجايي اتحاديه ي كارگران اخراجي و بيكار جمعي از كارگران استان كردستان و همين طور فدراسيون جهاني اتحاديه هاي معلمان از اين جمله اند .

 

 

 

دادگاه اسالو و محكومين اول ماه مي سقز

 

 منصور اسالو پس از مدت ها تحمل زندان و بازداشت غیر قانونی  و سپردن وثیقه های سنگین برای آزادی، روز شنبه 5/12/1385 برای محاکمه در  دادگاه انقلاب حاضر شد . اتهامات اسالو اقدام عليه امنيت داخلى وتبليغ عليه نظام اعلام شد كه وي به همراه دو وكيل مدافع خود به صورت غير علني از خود دفاع كرد . اين در حالي بود كه جمعيتي نزديك به 100 نفر از فعالين كارگري با گرايش هاي مختلف در برابر محل برگزاري دادگاه تجمع كردند وحمايت خود از منصور اسالو را ابراز داشتند .

 

در اين ماه دادگاه تجديد نظر محكومين سقز نيز برگزار شد . پس از آنكه دادگاه تجديد نظر به رياست آقاي مستوفي حكم برائت صالحي حسيني ديوارگر و حكيمي را صادر كرد و دادگاه بدوي اين حكم را باطل اعلام كرده و متحمان را بار ديگر به احكام 2 تا 4 سال زندان محكوم كرد دادگاه تجديد نظر در 20 اسفند به رياست رئيس قبلي دادگستري سقز كه احكام زندان دستگير شدگان از زير نظر او گذشته بود برگزار شد به طوري كه اين مسئله اعتراض گسترده ي فعالين كارگري را برانگيخت .    

 

 

 

تشكيل شوراي هماهنگي تشكل هاي كارگري

 

در بيانيه اي كه توسط جمعي از تشكل ها و فعالين كارگري و دانشجويي ( كميته ي هماهنگي كميته ي پيگيري انجمن فرهنگي حمايتي كارگران جمعي از دانشجويان آزادي خواه و برابري طلب جمعي از فعالين كارگري و جمعي از نويسندگان جنبش كارگري) در اسفند ماه انتشار يافت "شوراي همكاري فعالين و تشكل هاي كارگري" به منظور گام برداشتن در راه "وحدت طبقه ي كارگر" و "اتحاد عمل

 

داوطلبانه و آزاد" اعلام موجوديت كرد.

 

 

 

حمایت بین المللی از کارگران

 

به همت بخشی از فعالین کارگری ایران کمپین " کارگران ایران تنها نیستند" راه اندازی شد که در سطح وسیع بین المللی حمایت طبقه کارگر جهانی را  از مبارزات طبقه کارگر در ایران همراه خود داشت.

 

در چند شهر اروپا و امریکای لاتین این حمایت همراه با برگزاری آکسیون های اعتراضی در جلوی سفارت

 

خانه های حکومت ایران بوده است

 

 

 

تعیین حداقل دستمزد ها

 

سرانجام در اواسط اسفند ميزان حداقل دست مزد توسط هيات سه جانبه (متشكل از نماينده ي دولت ٬نماينده ي كارفرمايان و نماينده ي كارگران) تعيين شد . 183 هزار تومان در ماه و يا روزي 6 هزار تومان رقمي بود كه بر سر آن توافق صورت گرفت . اين تصميم اعتراضات فعالين كارگري را برانگيخت چرا كه اين مبلغ باعث كاهش قدرت خريد كارگران و افزايش فاصله ي دستمزد آنان تا خط فقر واقعي  مي شود . به طوري كه حتي صداي نمايندگان انجمن هاي اسلامي كار در شهر هاي مختلف هم در آمد كه از پايين بودن حداقل دستمزد گلايه داشتند

 

 

 

اعتراضات كارگري در اقصي نقاط ايران

 

اعتراضات كارگران كردستان همچون 2 ماه گذشته ادامه داشت . در روزچهار شنبه 2 اسفند 200 نفر از كارگران نساجي سنندج در اعتراض به گره خوردن كار پرداخت وامشان از سوي صندوق مهررضا دست به تجمع زدند . شنبه 5 اسفند و سه شنبه 8 اسفند نيز اين كارگران مقابل اداره ي كار دست به تجمع زدند .

 

كارگران نساجي كردستان براي چندمين در روز 20 اسفند مقابل اداره ي كار تجمع كردند .روز بعد نيز كارگران به همراه خانواده هايشان كه جمعيتي در حدود 300 نفر را تشكيل مي دادند مقابل استانداري تجمع كردند و به سمت اداره ي كار راهپيمايي كردند .اين كارگران به دليل بي نتيجه ماندن مذاكرات و اعتراضاتشان 22 اسفند در محل صندوق مهررضا جمع شدند و با رئيس اين صندوق مذاكره كردند كه اين مذاكره هم نتيجه ي خاصي در بر نداشت .

 

در 4 اسفند 1000 كارگر مترو در اعتراض به خصوصي سازي در مترو ي تهران مقابل دفتر رياست جمهوري دست به تجمع زدند .

 

در 5 اسفند چند تجمع اعتراضي صورت گرفت. 200 كارگر كاغذ سازي كارون در اعتراض به عدم پرداخت 12 ماه حقوق مقابل دفتر رياست جمهوري تجمع كردند. كارگران پروفيل پارس مقابل اداره ي كار غرب تهران در اعتراض به بي توجهي هيات حل اختلاف اداره ي كار به توافقات صورت گرفته درباره ي بازخريد شدن كارگران تجمع كردند . ضمن اين كه صدها كارگر كارخانه هاي قوه پارس نقش ايران و كلاچ قزوين در اعتراض به سخنان استاندار و فرماندار درباره ي وضعيت مطلوب واحد هاي توليدي در استان مقابل كارخانه هاي خود تجمع كردند .

 

6 اسفند جمعي از كارگران شركت قوه ي پارس در اعتراض به عدم پرداخت 8 ماه حقوق خود در خانه ي كارگر قزوين جمع شدند . در همين روز جمعي از كارگران كارخانه ي كشت و صنعت شوشتر در اعتراض به عدم پرداخت 2 ماه حقوق خود در مقابل دفتر مركزي شركت تجمع كردند .

 

7 اسفند 150 كارگر يخچالسازي لرستان به منظور روشن شدن وضعيت حقوق و مطالباتشان مقابل استانداري تجمع كردند .

 

8 اسفند 80 كارگر شركت خدمات ترابري برق تهران در اعتراض به عدم دريافت 2 ماه حقوق و عيدي در نمازخانه ي شركت برق منطقه اي جمع شدند .

 

14 اسفند 12 هزار كارگر كشت و صنعت شوشتر در اعتراض به عدم دريافت 2 ماه حقوق و عيدي و پاداش اعتصاب كردند .

 

 15 اسفند ده هاكارگر شركت صنايع الكترونيك دماوند به نمايندگي از 400 كارگر شاغل در شركت هاي زير مجموعه ي اين شركت و در اعتراض به عدم دريافت 15 ماه حقوق و مزايا مقابل در اصلي مجلس شوراي اسلامي تجمع كردند .در همين روز 80 كارگر شركت در هاي پيش ساخته ي شهيد رجايي كه مدت 8 سال است در سرگرداني به سر مي برند مقابل استانداري مازندران تجمع كردند . جمعي از كارگران شركت كشتي سازي اروندان نيز 15 اسفند ماه در اعتراض به عدم دريافت 3 ماه حقوق و مزاياي خود مقابل فرمانداري خرمشر دست به تجمع زدند .

 

در 17 اسفند ماه بيش از 500 كارگر شركت صنايع فلزي در اعتراض به بلاتكليفي كارخانه و عدم دريافت 4 ماه حقوق به مدت يك ساعت و نيم چهار راه صنايع فلزي هفده شهريور در شادآباد را بستند.

 

19 اسفند كارگران شركت رامشير در پالايشگاه گاز پارس جنوبي به مدت 2 ساعت اعتصاب كردند وخواستار پرداخت 3 ماه حقوق و مزايا ي خود و بهبود شرايط غذا و خوابگاه شدند . اين كارگران روز بعد نيز دست به تجمع زدند كه با واكنش تند حراست روبرو شدند و كارفرما نيز به آنان گفت: هر کسی تمام حقوقش را می خواهد بیاید با شرکت تسویه حساب کند و به کسانی هم که حاضر به تصفیه حساب با شرکت نشوند فقط یک ماه حقوق معوقه و عیدی خواهیم داد.

 

22 اسفند 180 كارگر ايرانيت تهران در ادامه ي اعتراضات خود و در اعتراض به عدم دريافت 2 ماه حقوق عيدي و مزايا رئيس كارخانه را بيرون كرده و با متوقف كردن خط توليد و بستن در كارخانه مقابل كارخانه دست به تجمع زدند .

 

 

 

در اين ماه نيز رفت و آمد هاي كارگران تعليقي شركت واحد به اداره ي كار و شركت واحد ادامه داشت و سرانجام اين كارگران موفق شدند به بخشي از مطالبات خود دست پيدا كنند و مقرر شد 50% حقوق دوران تعليق همه ي كارگران به استثناي 3 نفر پرداخت شود كه اين خبر باعث خوشحالي فعالين كارگري شد و نشان داد كه ايستادگي كارگران در برابر قدرت مداران و سرمايه داران و تعرض به آنان نتيجه ي به مراتب بهتري در مقايسه با عقب نشيني و سازش خواهد داشت .

 

 

 

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که اعتراضات معلمان مهمترين اتفاق در جنبش كارگران و مزد بگيران در اسفند ماه بود . نكته ي مهم در حركت اعتراضي معلمان اين بود كه كاملا پيگيرانه با قضيه ي افزايش حقوق خود برخورد كردند و طي چندين نوبت دست به تجمع در مقابل مجلس و اعتصاب در مدرسه ها زدند و تهديدات و دستگيري ها باعث عقب نشيني آن ها نشد . بحثي كه درباره ي حركت معلمان مطرح مي شود اينست كه كانون هاي صنفي تا كجا توانايي نمايندگي جريان را خواهند داشت و در صورت راديكال تر شدن جريان كانون ها نيز توانايي راديكال شدن را دارند و در غير اين صورت سرانجام اين حركت به كجا خواهد انجاميد ؟ وآيا نيرو هاي پيشرويي در بين معلمان هستند كه توانايي رهبري حركت را داشته باشند و مانع از نابودی جريان شوند ؟ اين ها پرسش هايي است كه گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد . اما لزوم پيوند خوردن اين حركت با ديگر جنبش هاي پيشرو را براي ما گوشزد مي كند .

 

منبع : وبلاگ کارگر