بازگشت به صفحه نخست

 

 

بیانیه ی پایانی جلسه ی شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران

 

تهران 12 اسفند 1385

شب تاریک و بیم موج و گردابی چنین حایل     کجا دانند حال ما سبک بالان ساحل ها

فرهنگیان ارجمند ؛

سپاس و درود بیکران نمایندگان شما در تشکل های صنفی فرهنگیان سراسر کشور پیشکش استواری ایمانتان و شور دوباره ای که آگاهی فرهنگی شما فرهیختگان را می نمایاند . استقبال گسترده ی شما در بسیاری از نقاط کشور از تحصن سراسری معلمان در 30 بهمن و 1 اسفند ، به همگان نشان  داد که فشارهای وارد شده بر تشکلهای صنفی فرهنگیان و جامعه ی معلمی کشور تنها برای یک سال کارآئی داشته و معلمان دوباره به پا خاسته اند . در حقیقت نیز نمی توان خواسته ها و مطالبات مشروع و قانونی جامعه ی میلیونی معلمان کشور را که بیش از هفتصد هزار نفر آنها در زیر خط فقر زندگی می کنند با سرکوب فعالان آنان پاسخ داد.

همکاران عزیز ؛ نمایندگان شما در تشکل های صنفی فرهنگیان از همان آغاز کوشیده اند روشهایی را برای احقاق حقوق خود اتحاذ کنندکه قانونی و مدنی بوده وکمترین هزینه و آسیب را متوجه طرفین نماید . گزارش اجمالی ارائه شده در بیانیه ی پایانی گردهمایی تشکلهای صنفی فرهنگیان در  روز یکشنبه 15/11/85 مقابل مجلس به خوبی مسیر حرکت معنوی و قانونمند معلمان را نشان می دهد . صدور دهها بیانیه ی تحلیلی ، برگزاری جلسات متعدد با مسئولان و نوشتن صد ها نامه ی بی پاسخ شاهدی بر این مدعاست . تشکیل کمیته ی بلند پایه توسط ریاست جمهوری و ریاست مجلس وقت ، شعارهای زیبا اما بی نتیجه ی مسئولان و این اواخر نیز تصمیم به توزیع سهام عدالت به شیوه ی کمیته ی امدادی بین فرهنگیان از جمله اقدامات مسئولان در این سالها بوده اند . کوتاهی آشکار دولتمردان و مجلسیان در پی گیری خواست فرهنگیان و بی اعتنائی تبختر آمیز آنان در برخورد با معلمان برای مثال اعلام علنی نظریه ی غیر قانونی و غیر اصولی تبعیض روا در حق معلمان موجب شد معلمان به شیوه ی مدنی تجمع در محیط ای اداری آموزش و پرورش و عدم حضور در کلاس های درس متوسل شوند .

دولتمردان ادعا می کنند حرکتهای حق طلبانه ی فرهنگیان سیاسی و غیر قانونی است . آنان از تریبونهای بسیاری که در اختیار دارند ما را به سیاسی کاری و جناح بازی متهم می کنند . صدا و سیمای به ظاهر ملی و مطبوعات وابسته به دولت مرتبا اخبار غیرواقعی افزایش حقوق معلمان و پرداخت مطالبات آنان را بزرگنمایی کرده و تصویری دروغین از حقوق و مزایای معلمان به مخاطبان ارائه می دهد . صدا و سیما با نادیده گرفتن اعتراضات و تجمعات صنفی فرهنگیان و عدم انعکاس واقعی مطالبات ایشان جایگاه ملی خود را خدشه دار کرده واصول اولیه ی اطلاع رسانی صادقانه و بی طرفانه را زیر پا گذاشته است . فرهنگیان اعتماد خود را به رسانه ی به ظاهر ملی صدا و سیما از دست داده اند لذا انعکاس اخبار فرهنگیان را از طریق ابزارهای مشروع اطلاع رسانی از جمله رسانه های خارجی موجه و متصور می دانند .

مطالعه و مرور بیانیه ها و مکاتبات تشکل های صنفی فرهنگیان در 5 سال اخیر ، تنوع و جهت گیری مطالبات فرهنگیان در 5 سال اخیر ، تنوع و جهت گیری مطالبات فرهنگیان را برخلاف آنچه مسئولان ادعا می کنند به خوبی نشان می دهند . معلمان بیش از هر چیز خواستار حفظ و ارتقاء شأن معلمی در جامعه هستند . آنها خواستار این بوده و می باشند که معلمان به عنوان قشر فرهنگی دارای منزلت اجتماعی در معرض سیاستهایی قرار نگیرند که عامدانه و یا جاهلانه حرمت انسانی و مرجعیت اجتماعی آنان را خدشه دار می کنند . پرداختن به مشاغل غیر تخصصی توسط معلمان به دلیل تنگناهای اقتصادی از جمله عواملی است که جایگاه معلم را در حد یک انسان گرفتار و درمانده تنزل می دهد . لذا اگر اولین و رساترین صدای اعتراض فرهنگیان مربوط به مشکلات اقتصادی و تنگناهای معیشتی آنان می باشد ، ناشی از این واقعیت است که قدم اول برای حفظ و ارتقاء شأن معلم در جامعه پرداختن فارغ از دغدغه و نگرانی معیشتی ایشان به آموزش و تدریس است .

تأکید می گردد برخلاف آنچه که تریبونهای رسمی شایع می کنند  فرهنگیان هیچگاه مدعی نشده اند که کارکنان سایر دستگاههای دولتی حقوق و مزایای اضافه بر نیاز دریافت می کنند .فرهنگیان به این واقعیت اذعان دارند که حقوق و مزایای سایر دستگاههای دولتی ( به استثنای مدیران و کارشناسان برخی شرکت های دولتی ) حداقل دریافتی لازم برای داشتن یک زندگی متوسط و معمولی است .آنچه همیشه مورد اعتراض تشکل های صنفی فرهنگیان بوده  این واقعیت است که حقوق دریافتی فرهنگیان با هم رده ی آنان ( از نظر سوابق اجرایی ، مدرک تحصیلی  و گروه شغلی ) در سایر دستگاههای دولتی اختلاف فاحش دارد . لذا حقوق و مزایای فرهنگیان به منظور برخورداری از یک زندگی شرافتمندانه باید افزایش یابد .

حفظ شأن انسانی معلم و ارتقاء جایگاه اجتماعی او اقتضائات ضروری دیگری نیز دارد که معلمان در بیانیه ها ، تجمعات ومذاکرات خود با مسئولان بسیار بدانها پرداخته اند ، ارتقای کیفیت فضاهای آموزشی ، افزایش سرانه ی آموزشی ؛ تجهیز مدارس به تکنولوژی آموزشی روز ، رفع بحران مدارس چند شیفته ، استیجاری و یا در معرض تخریب ، نهادینه کردن نظام مدیریت انتخابی در مدارس و تسری آن به مدیران مناطق و استانی ، تمرکز زدائی از آموزش و پرورش و ضرورت عنایت به آمایش سرزمینی در طراحی رسانه ها و محتوای آموزشی ، حذف نگاه امنیتی و حراست سالار از آموزش و پرورش و جایگزینی آن با نگاه انسان محور  ، توسعه ی آزادی بیان در آموزش و پرورش و در نهایت اصلاح نظام گزینش عقیدتی معلمان که آنان را به محافظه کاری ، انفعال و بی انگیزگی سوق می دهد از جمله ی این مطالبات و خواسته ها است .

همکاران ارجمند ؛ نمایندگان شما در شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهنگیان کشور بنا بر اعلام قبلی و با دعوت از سوی  دبیرخانه در روز جمعه 11/12/85 برای بررسی  شرایط و اخذ تصمیم در تهران گرد هم آمدند . متأسفانه علی رغم قرار داد با خانه ی معلم شمیرانات و پرداخت هزینه های آن با دخالت نیروهای نامشخص در های خانه ی معلم مذکور صبح روز جمعه زنجیر شد و نمایندگان شما بیش از چهار ساعت زیر برف و پشت درهای بسته ی خانه ی معلم ماندند. با پی گیری دبیرخانه  قرار دادی با مکان دیگری در تهران منعقد شد و فرهنگیان عازم آنجا شدند . اما در کمال ناباوری در های این مکان نیز با دخالت مأموران انتظامی بر روی معلمان بسته شد و در نهایت فعالان صنفی حاضر جلسه ی خود را در منزل یکی از همکاران در تهران برگزار کردند. تشکل های صنفی فرهنگیان بیش از هر کس دیگر وزیر آموزش و پرورش را مسئول این بی حرمتی آشکار به نمایندگان جامعه ی بزرگ فرهنگیان کشور دانسته و این اتفاق را نشانه ی دیگری از بی کفایتی ایشان می دانند . زیر پا گذاشتن قرار داد رسمی توسط مسئولین حانه ی معلم و بستن درهای آن به روی معلمان لکه ی ننگی است که از دامان عاملان این موضوع هیچگاه پاک نخواهد شد . تجربه نشان می دهد که اتخاذ چنین روشهای ناکار آمدی برای برخورد با تشکلهای صنفی در میان مدت به شدت یافتن و دوره ای شدت اعتراضات می انجامد و دربلند مدت هزینه های مدیریت جامعه را بالا می برد.

همکاران بزرگوار ؛ نمایندگان شما در تشکل های صنفی فرهنگیان ضمن اعلام حمایت و حضور در تجمع بزرگ معلمان مقابل مجلس در روز شنبه 12/12/85 و با ابراز تاسف عمیق خود از توزیع گسترده و سازمان دهی شده ی اطلاعیه ی جعلی با امضای کانون صنفی معلمان ایران مبنی بر لغو تجمع مذکور خواستار پی گیری قضایی موضوع توسط دبیرخلنه ی شورای هماهنگی  است .

با تاکید مجدد بر این که تشکل های صنفی با درک این واقعیت که پیشبرد اهداف صنفی مستلزم زمان طولانی ، استمرار فعالیت و صبر بسیار است خود را کماکان متعهد به حرکت مدنی در چهارچوب قانون دانسته و از این لحاظ الگوی مناسبی از حق طلبی توام با قانون مندی را متناسب با شأن خود در جامعه ارائه کرده اند و به آن پایبند خواهند ماند . اما در صورت برخورد امنیتی و قضایی با اعضای تشکل های صنفی فرهنگیان بر خود لازم می دانیم تصمیمات قاطعانه ای را در این خصوص اتخاذ کرده و آن را با جدیت عملی نماییم .

در خاتمه شورای هماهنگی تشکلهای صنفی فرهگیان سراسر کشور اولویت مطالبات فرهنگیان و برنامه های آتی خود را در زمان حاضر به شرح زیر اعلام می نمایند و امیدوارند اراده ی راستین برای تحقق آنها وجود داشته باشد .

1-     ما فرهنگیان کشور خواهان تصویب بی قید و شرط لایحه ی خدمات مدیریت کشوری با تاکید بر اجرای کامل فصول 10 و 13 ( مزایا و بازنشستگی و اختصاص ردیف بودجه  برای اجرای کامل آن از 1/1/86 می باشیم .

2-     ما طرح سوالات موهن در آزمون ضمن خدمت فرنگیان در سال پیامبر اعظم را محکوم کرده و نگرانی عمیق خود را از رواج تحجر در رأس آموزش و پرورش اعلام می نمائیم .

3-     ما انتظار داریم وزیر آموزش و پرورش به دلیل عمل نکردن به وعده های خود و سوء مدیریت آشکارشان توسط نمایندگان محترم مجلس استیضاح شود .

4-     ما عدم برخورد امنیتی و قضایی با فعالان صنفی و رفع تبعید از فعالان صنفی تبعید شده را حق مسلم خود می دانیم .

ما فرهنگیان سراسر کشور در صورت عدم تحقق خواسته های فوق در روز یکشنبه 9/2/86 ضمن حضور در مدارس علیرغم میل خود از حضور در کلاس ها خودداری می نمائیم و همچنین روز چهار شنبه 12/2/86 به نشانه ی اعتراض در ادارات شهرستانها و سازمانها و مراکز استانها از ساعت 9 صبح تا 12 تجمع خواهیم نمود .

 

 

کانون صنفی معلمان ایران – کانون صنفی معلمان کرمانشاه - کانون صنفی معلمان اردبیل - کانون صنفی فرهنگیان یزد - کانون صنفی فرهنگیان استان اصفهان - کانون صنفی فرهنگیان خراسان – انجمن صنفی معلمان استان کردستان – کاون صنفی فرهنگیان شیراز – انجمن صنفی فرهنگیان خراسان - کانون صنفی معلمان گیلان ( رشت ) کانون صنفی فرهنگیان استان قزوین - کانون صنفی معلمان همدان – کانون صنفی فرهنگیان شهررضا – کانون صنفی فرهنگیان استان مرکزی - کانون صنفی معلمان ایران ( نکا ) انجمن صنفی فرهنگیان خمینی شر – کانون صنفی فرهنگیان دزفول – کانون صنفی فرهنگیان استان زنجان – اتحادیه صنفی فرهنگیان اهواز - کانون صنفی معلمان ارومیه – کانون صنفی فرنگیان شوشتر – کانون فرهنگیان اسلامشهر – مجمع صنفی فرهنگیان ایلام – کانون صنفی معلمان شهرری – مکانون صنفی فرهنگیان استان آذربایجان شرقی – کانون صنفی فرهنگیان کاشان  - کانون صنفی فرهنگیان مازندران – کانون صنفی فرهنگیان کرمان - کانون صنفی فرهنگیان دماوند - کانون صنفی فرهنگیان کوچاصفهان - کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز - کانون صنفی فرهنگیان کرج

در پایان تجمع با جمعیت بیش از 20000 نفر از فرهنگیان تهران و شهرستان ها در اجتماع مذکور تصویب شد تا در روزسه شنبه  مورخ 15 / 12 /85  ساعت 1 تا 5 فرهنگیان در مقابل مجلس حضور پیدا کنند و در صورتیکه ریاست جمهوری از طریق صدا وسیما در رابطه با تامین ردیف بودجه ی لایحه ی خدمات کشوری  به خواسته های آنان ترتیب اثر دادند تشکر و در غیر این صورت اعتراض خود را ادامه دهند  .