بازگشت به صفحه نخست

 

 

انعکاس تحریم ایران از سوی بانک های آلمانی در رسانه های اقتصادی آلمانی

برگردان ناهید جعفرپور
Handelsblatt
آمریکا تمامی شرکت های سراسر جهان بخصوص شرکت های آلمانی را تحت فشار های فراوان قرار داده است که تجارت خود را با ایران متوقف سازند بطوری که کمرز بانک آلمان اعلام نموده است که تجارت های دلاری با ایران را تا آخر ژانویه متوقف می سازد.
در دعوای اتمی با ایران ، گونزلا ریس وزیر امور خارجه آمریکا به شرکت های آلمانی اخطار تند و تیزی نمود. وی از این شرکت ها خواسته است که فورا روابط تجاری خویش را با ایران قطع نمایند. ناگفته نماند که ایران تا کنون مهمترین بازار صادرات آلمان در منطقه بوده است.
صادرات آلمان به ایران از سال 2000 تا 2006 را می توان در جدول بالا ملاخظه نمود.
ریس در مصاحبه با روزنامه اشپیگل آلمان گفته است که :" من اعتقاد دارم که شرکت ها باید در باره ریسک های تجارت با ایران بیاندیشند. آنها همچنین باید به ریسک های تحریم های بعدی هم بیاندیشند. دردعوای اتمی با ایران شورای امنیت سازمان ملل در ماه دسامبر تحریم ها را مقرر نموده است".
ایران در روز یک شنبه اعلام نموده است که به هیچ وجه زیر بار این فشار نخواهد رفت.
یک کارشناس امنیتی آمریکا توضیح داده است که برنامه های آمریکا برای حمله بر علیه ایران معنی جنگ را می دهد و در نظر دارد که در خاورمیانه ثبات بر قرار نماید.
ریس همچنین به روزنامه اشپیگل می گوید :" بخش خصوصی اقتصاد باید خود در باره مناسبات تجاری با ایران تصمیم بگیرد. آمریکا برای مثال روی بانک های ایرانی خط قرمز کشیده است. قوانین ما بسیار سخت با کسانی که با این بانک ها تجارت می کنند برخورد خواهد نمود".
معاملات آلمان با ایران در سال 2005 در حدود 4،4 میلیارد یورو بوده است.
Deutsche welle

تحریم اقتصادی علیه ایران شرکت های اروپائی را نگران نموده است. آمریکا ده ها سال است که بر خلاف اروپا و کشور های آسیائی تجارت با ایران را بایکوت نموده است. حال دولت بوش این بایکوت را شدید تر نموده است. شرکت های اروپا نگران پبامد های مشگل تر می باشند. آمریکا از زمانی که شورای امنیت در ماه دسامبر 2006 تحریم بر علیه ایران را اعلام نمود تلاش های فراوان می کند ایران را در سراسر جهان ایزوله نماید تا بدینوسیله ایران را به زانو درآورد.از این رو واشنگتن تصمیم گرفته است که در سرتاسر جهان جلوی فعالیت های بانک های بزرگ ایران را بگیرد. طبق گزارشات تا کنونی بانک سپه که شعباتی در پاریس ، فرانکفورت و روم دارد در معرض خطر خوابیدن نقدینگی اش قرار دارد. از این ماجرا تنها منافع ایران ضربه نمی خورد بلکه همچنین صادرکنندگانی که با ایران تجارت می کنند و از طریق این بانک ها کارهایشان را انجام می دهند هم در معرض خطر می باشند. در واقع اقدامات بر علیه بانک سپه پیامد مستقیم تحریم شورای امنین نیست بلکه بخشی از کارزار طولانی مدت کاخ سفید بر علیه ایران است که تلاش دارد از این طریق ایران را در سرتاسر جهان بایکوت اقتصادی کند.
در سال گذشته 4 بانک بزرگ اروپا مجبور شدند که معاملات خود با ایران را تقلیل دهند: بانک سوئیسی " او بی اس" و " کریدیت سوئیس" و بانک هلندی " " آ ب ان آمرو" و بانک لندنی " ها اس ب س" از فشار های آمریکا پیروی نمودند تا مبادا منافعشان در ایالات متحده آمریکا مورد خطر قرار گیرد.
این تاکتیک در حال حاضر در باره بانک های بزرگ دیگر هم اجرا شده است . در تهران هم در مقابل تلاش می شود به تعویض ارز تجاری از دلار به یورو سرعت داده شود. البته معلوم نیست که این اقدام هم بتواند جلوی فشار آمریکا را بگیرد.
گروه ماشین و ابزار سازی " و د ام آ" در آلمان از دولت آلمان خواسته است است که قوانین روشنی در رابطه با تحریم شورای امنیت بر علیه ایران وضع نماید. کلایوس فریدریش از بخش اقتصاد خارجی این گروه از صنایع از این شکایت دارد که در قرار داد جدید تحریم تعاریف نامعلوم و نامشخصند و موارد بطور دقیق ذکر نشده اند.
ماشین سازی آلمان در سال 2005 در حدود 1،5 میلیارد یورو کالا به ایران صادر نموده است. این گروه صنعتی نگران این است که در اثر قرار داد تحریم نامشخص و حساب نشده سازمان انرژی اتمی منافعش بخطر افتد و قادرنباشد با دیگر صادرکنندگان رقابت کند و همچنین ضمانتی دیگر برای پرداخت کالاهائی که به ایران صادر نموده است نباشد.

Financial Times Deutschland

کمرز بانک آلمان باید معاملات دلاری خود را با ایران متوقف سازد.

طبق گزارش " والستریت ژورنال " سخنگوی کمرز بانک آلمان روز چهار شنبه به خبرنگاران گفت که :" ما تصمیم گرفته ایم که از 31 ژانویه فعالیت های دلاریمان را با ایران خاتمه دهیم". کمرز بانک آلمان آخرین نهاد مالی اروپائی است که با ایران بده و بستان های گسترده دلاری دارد و حال می خواهد این رابطه را متوقف سازد.
کمرز بانک همانطوری که سخنگویش اعلام داشته به فشار های آمریکا تن داده است.
همزمان آمریکا شرکت ها و شهروندان آمریکائی را مجبور ساخته است که تمامی معاملات و بده بستان های خود را با بانک سپه و صادرات ایران در آمریکا قطع نمایند.
وزارت دارائی آلمان اعلام نموده است که برلین در فشار بر کمرز بانک سهیم نبوده و اینگونه فشار ها را شیوه سیاست گذاری خود نمی داند. سخنگوی کمرز بانک اعلام نمود که معاملات دلاری ایران قانونی است و اگر ایران کالا وارد یا خارج کند بانک آنها برایشان ارز مربوطه را پرداخت خواهند نمود. البته این بانک اعلام نموده است که معاملات یوروئی همچنان با ایران ادامه دارد تنها معاملات دلاری متوقف می شود.
" دویچه بانک آلمان" در ابتدا در مقابل فشار های آمریکا مقاومت نمود و در ماه سپتامبر کلایوس پتر مولر رئیس کمرزبانک از مقام خود بعنوان رئیس بانک های آلمان استفاده نمود و گفت بانک ها نمی توانند به خاطر لحظات شک بر انگیز معاملات خود را با مشتریانش به اتمام رساند.


FAZ NET 23.1.20
به سیاست جدید آمریکا در عراق برخورد سخت تر به ایران و سوریه وابسته است. این سخت گیری زود تر از سوریه نصیب ایران شد.
آنچه که دیگر برای همه مشخص شده است این است که سیاست جدید آمریکا در باره عراق به مفهوم تنگ کردن حلقه محاصره ایران و سوریه است. تهران قبل از سوریه مورد ضرب قرار گرفته است. دستگیری ایرانیان در عراق تنها بخشی از اقدامات آمریکا بر علیه ایران است. همزمان با این دستگیری ها دولت آمریکا تلاش دارد بانک ها و بنگاه های مالی جهان را به عدم معامله با ایران مجبور سازد. کاری که در باره کره شمالی نتیجه مثبت داد. واشنگتن در نظر دارد بخاطر لج بازی ایران در باره دعوای اتمی این سیاست را اجرا نماید و بر روی سکوت کشور های عربی همسایه ایران حساب باز نموده است و در این جهت می خواهد همزمان به رئیس جمهور جوان سوریه یعنی اسد نشان دهد که تا کجا ها پیش خواهد رفت.