بازگشت به صفحه نخست

 

 

 

جهان با نشانه های جنگ داخلی در لبنان با بی توجه ای برخورد می کند

 

Robert Fisk

The Independent / 29.01.2007

برگردان ناهید جعفرپور

درست به همین شکل اختلافات لبنان در فاصله سال های 1975 و 1990 آغاز گشت: گسترش نفرت فرقه های مذهبی، فراخوان به میانه روی و وعده غرب و ملت های عربی برای کمک، اما هرگز همه اینها نخواستند بفهمند که جنگ های داخلی درست به همین شکل آغاز می شوند.  

دیروز صبح ارتش لبنان حکومت نظامی و ممنوعیت رفت و آمد طبیعی را در بیروت اعلام نمود.

اتومبیل های سوخته که دودشان به هوا می رود بوی باروت در اثر تیراندازی ها ـ رشته تمامی این اتفاقات به بیانات تحریک کننده مخالفین ناراضی درکشور  وصل است. در بیروت دررسانه های صبح عکس های زیادی از جنگجویان مسلح چاپ شده است ـ  ازسنی ها، سنی های وابسته به دولت و هواداران حزب الله شیعه.

این عکس ها هیچ شکی را برای بیننده بجای نمی گذارند که آنها عابرین مسلح سازمانیافته خیابان های پایتخت لبنان بیروت می باشند.ارتش لبنان هم درمانده در حالیکه استمداد کمک از رهبران مختلف می نماید با سختی بسیار تلاش می کند اوضاع را در کنترل قرار دهد.

 

عکسی که بیش از همه معروف وپخش شد مرد تاجری را نشان می دهد که با یک هفت تیر بسوی شیعیان تیراندازی می کند. این مرد در کنار دانشگاه عرب لبنان در حالیکه دانشگاه در محاصره است ایستاده است. عکس دوم مردی را با کلاه نشان می دهد که روی پشت بامی قرار دارد و یک اسلحه با دوربین در دست گرفته است. از این اسلحه برای هدف های مشخص استفاده می کنند.

 

سه نفری که کشته شده اند هوادار حزب الله می باشند. آنها دیروز در جنوب بیروت در منطقه بکا ـ تال به خاک سپرده شدند. در مراسم خاک سپاری شرکت کنندگان شعار انتقام انتقام می دادند. در یکی از این خاک سپاری ها یکی از افراد گارد ارتش حزب الله به رسم احترام حضور داشتند و برای خداحافظی با کشته شده تیر اندازی هوائی نمودند. کشته شده عدنان شمس نام داشت و 29 سال داشت. اینجا و آنجا شعار "خون برای خون" بگوش می رسید. 

 

هر آن چه که هم اکنون در لبنان می گذرد از آن گفتگو های غربی ها و سران عرب که دیروز در پاریس جلسه داشتند فرسنگ ها فاصله دارد. دیروز در پاریس دیپلمات های اروپائی و آمریکائی بنظر می رسد که فکر می کنند دولت سینیورا را در مقابل نیروهای اسلامی ( تند روها )نجات داده اند . زیرا که آنان در حدود 4 میلیارد فوند انگلیسی به عنوان کمک به لبنان سرازیر نمودند ( البته این پول طبیعتا با خود شرایطی را برای لبنان به همراه داشته است). 

 

 سامیر گیاجیا که در جنگ لبنان مامور کشتن افراد ارتش حزب الله بود به عنوان وابسته مورد اعتماد دولت لبنان نقش بازی نموده و در این هفته مهماندار سفیر آمریکا در لبنان بود.

دیروز سامیر با سخنان خشمگین به حسن نصرالله رهبر حزب الله حمله نموده و رئیس حزب الله را به عنوان مسئول جنگ با اسرائیل در تابستان گذشته معرفی نمود و به او اخطار نمود که :" سید حسن فکر نکنید که هایفه یا دیگر مناظق کرمل است. بیائید با هم بنشینیم و با هم در باره مسائل بحث کنیم ... در غیر این صورت اوضاع بسیار بدی در انتظار کشور خواهد بود".

 

تالال ارسلان رهبر دروزن ها که طرفدار سوریه است، خشمناک به گروه های وابسته به دولت لبنان حمله نموده و آنان را بعنوان " سندیکای سازمانیافته جنایتکارانی" که می خواهند لبنان را بعنوان عراق دوم تبدیل کنند معرفی نمود.

 

درست همان الفاظ و فن بیان سال های 1975 تکرار می شود. اما در پاریس بنظر می رسد همه چیز از این وقایع بسیار دور است. فواد سینیورا رئیس دولت لبنان در پایتخت فرانسه با  لبنانیان ساکن فرانسه و خبرنگاران صحبت و مصاحبه نمود و عجیب این بود که وی می بایست به سئوالات آنها در باره صنایع کشاورزی لبنان و مسئله توریسم در آینده لبنان پاسخ دهد. درست است که این مسائل هم مهم هستند اما در حال حاضر بنظر می رسد که باز هم بخشی وحشتناک در تاریخ لبنان آغاز می شود و بقیه جهان بی تفاوت به آن می نگرند.