بازگشت به صفحه نخست

 

 

فقر بیشتر کارگران، از جمله هزینه های پروژه های اتمی رژیم

زینت میرهاشمی

Zinat_mirhashemi@yahoo.fr

نظام ولایت فقیه، طی 28 سال با تحمیل ایدئولوژی دولتی و قوانین شریعت، مردم را سرکوب و حقوق آنان را به طور روزمره نقض کرده است. در مقابله با واکنش منفی مردم در برابر دین دولتی و رشد بینش سکولار در میان مردم و جوانان، پایوران رژیم در اقدامی بیشرمانه در لایحه اصلاح برنامه چهارم و متمم بودجه سال 1385، طرحی گنجانده اند که دولت بخشی از بودجه عمرانی استانها را به میزان پرداخت زکات در هر استان وابسته خواهد کرد. در مورد این اخاذی از مردم و مشروط کردن کارهای عمرانی به اجرای «فرایض دینی» اکبر کرمی پژوهشگر ساکن قم در مصاحبه با رادیو فردا 19 ژانویه گفت: «اگر دولت ایران امروز بخواهد اختصاص بخشی از بودجه عمرانی استانها را به پرداخت زکات مشروط کند، آیا این احتمال وجود ندارد که فردا انجام دیگر فرائض دینی مانند میزان نماز خواندن و در صد روزه گرفتن مردم هم به تبصره های بودجه وارد شود؟»

در هفته های اخیر قیمت کالاها در ایران بالا رفته و قبل از عملی شدن تحریمها که ربطی به اقتصاد ایران ندارد، همه چیز گران شده است. در این میان وضعیت کارگران و مزدبگیران وخیمتر شده است. دولت احمدی نژاد که  وعده بردن پول نفت به سر سفره های مردم را داده بود، درآمدهای کشور را برای پروژه هسته ای و صدور تروریسم هزینه می کند. رژیم با سیاست ضد مردمی خصوصی سازی در مدار خودیها و رانت خواران، واحدهای تولیدی مثل نساجی با سابقه های بیش از 50 سال را به نابودی کشیده شده است. کارگران ایران خواهان امنیت شغلی، کار، و بهبود وضعیت خود هستند و خبرهای خوش هسته ای شکمهای گرسنه فرزندان آنها را پر نخواهد کرد. به گزارش ایلنا یکشنبه 24 دی، علیرضا محجوب نماینده رژیم در مجلس، گفت:«از 3 هزار و 600 واحد نساجی موجود بیش از 90 در صد آنها در آستانه تعطیلی و نیمه تعطیلی هستند».

در این وضعیت فاجعه بار اقتصادی حاکم بر زندگی مردم، احمدی نژاد  روز یکشنبه اول بهمن ادعا کرد: «پیشرفت و عدالت لازم و ملزوم یکدیگر هستند و ما پیشرفت بدون عدالت یا بر عکس آن را نمی خواهیم.» وی افزود:«دشمنان به دروغ می ‌خواهند اين گونه القا كنند كه با صدور اين قطعنامه و اعمال تحريم عليه ايران، ايران بايد هزينه‌های زيادی را در اين ارتباط بپردازد. ولی ما تا كنون هزينه ای نپرداخته‌ ايم ... چه هزينه ‌هايی داده‌ايم؟» حرفهای این پاسدار عوامفریب در حالی که  هنوز هیچ تحریم اقتصادی اعمال نشده، قیمت مواد غذایی چند برابر شده آن قدر مضحک بود که بلافاصله موضوع گرانی سرسام آور گوجه فرنگی به یک مساله در صحن مجلس تبدیل شد.

احمدی نژاد روز یکشنبه اول بهمن، در مجلس در حالی که تحریمهای شورای امنیت را بی حاصل خواند، آماری ارائه داد که درستی آن را هیچ  نهاد سنجیداری تائید نمی کند. احمدی نژاد فریبکارانه با ارائه آمارهای قلابی در مورد «عدالت و پیشرفت»، حتا به آمارهای پیشین ارائه شده از طرف رسانه ها و کارگزاران ولی فقیه توجه نکرد. بر اساس این آمارها، همه چیز «خوب» و از «برکت» دولت احمدی نژاد مردم ایران که هیچ، مردم کشورهای آمریکای لاتین هم به ناز و نعمت خواهند رسید. این حرفهای پوچ در حالی زده می شود که هنوز تحریم اقتصادی اعمال نشده قیمتها چندین برابر شده و فقر افزایش یافته است.  

به دلیل طولانی نشدن مطلب، فقط به یک نمونه اشاره می کنم. پرویز داوودی معاون اول احمدی نژاد روز سوم ژانویه 2007 در پاسخ به اعتراض دامداران اعلام کرد که: «دو دهک جمعیت کشور بسیار کم در آمد و نزدیک 4 و نیم مبلیون نفر با در آمد روزی کمتر از 1000 تومان زندگی می کنند.» وی در همین راستا گفت: «قوت غالب دو دهک پایین در آمدی جامعه حداکثر نان و ماست است.»  (خبرگزاری فارس)

دولت پاسدار احمدی نژاد با ژستهای حنگی گرفتن و شرایط بحرانی، اعتراضهای کارگری و مردمی را سرکوب می کند. وقتی ولی فقیه اعتصاب را در شرایط بحرانی حرام دانسته است، کارفرمایان با دست باز دست به اخراج و تهدید کارگران معترض در واحدهای تولیدی می زنند. این ابزار کهنه سرمایه داری جهت خاموش کردن صدای اعتراضی کارگران است و در طولانی مدت نمی تواند کارایی داشته باشد به همین جهت علیرغم این ابعاد فشار، مبارزه کارگران برای بهبود شرایط ادامه دارد. در ماه گذشته باز هم شاهد اخراج کارگران شرکت کننده در حرکتهای اعتراضی از طرف مدیران واحدهای تولیدی بودیم.

کارگران معترض کارخانه «پروفیل پارس» توسط کارفرمای این واحد مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

عده ای از کارگران ریسندگی «پردیس» در سنندج در پی آمد اعتراضهای کارگری در شهریور ماه در این واحد تولیدی، از کار اخراج شدند. به گزارش خبرگزاری کار 3 دی، یکی از کارگران اخراجی این واحد نساجی گفت: «در پی اعتصاب شهریور کارگران ریسنگی «پردیس» سنندج و اخراج یکی از نمایندگان کارگری، روند اخراج کارگران این واحد همچنان ادامه دارد. بر اساس گزارش رسانه های این استان، طی 3 ماه اخیر، 7 نفر از کارگران این واحد رسندگی اخراج شده اند.

کارگرن اخراج شده ریسندگی پردیس بار دیگر روز دوشنبه 4 بهمن در مقابل اداره کار کردستان همایش اعتراضی بر پا کردند. کارگران شرکت کننده در این تجمع اعتراضی اعلام کردند تا زمان بازگشت به سر کارشان و تامین خواسته هایشان به اعتراض خود ادامه می دهند.

کارگران واحد نساجی کردستان برای چندمین بار روز دوشنبه 11 دی، در مقابل ساختمان اداره کل کار استان تجمع اعتراضی نمودند.

بر اساس گزارش ایلنا روز یکشنبه 10 دی، ده نفر از کارگران خدماتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان از کار اخراج شدند. دبیر  کانون شوراهای اسلامی کار کردستان تعدادی از این اخراجها را «اتهام عدم التزام عملی به احکام اسلامی» دانست.

در حالی که حقوق کارگران به میزان بسیار ناچیزی بالا رفته، نهادهای دولتی در سیستان و بلوچستان اعلام کرده اند که به دلیل «تغییر بودجه پرداخت دستمزد کارگران»، آنها قادر به پرداخت دستمزد کارگران نیستند. به گزارش ایلنا پنجشنبه 23 دی، در سیستان و بلوچستان، صدها کارگر شاغل در نهادهای دولتی از هشت ماه پیش حقوق و مزایا نگرفته اند.

روز دوشنبه 26 دی کارگران نساجی کردستان «شاهو» و «آلومین» روز 22 دی در محل روابط کار اداره کل کار کردستان تجمع اعتراضی نمودند. خبرگزاری ایلنا تعداد شرکت کنندگان را 250 نفر اعلام کرد.

 روز شنبه 24 دی، کارگران خباز در بجنورد در محل فرمانداری خواستار افزایش دستمزد خود شدند.

منبع: ماهنامه نبردخلق شماره 259 اول بهمن 85