بازگشت به صفحه نخست

 

 

افتتاح هفتمین فوروم اجتماعی جهان در نایروبی

گزارش : ناهید جعفرپور

روز شنبه 20 ژانویه هفتمین فوروم اجتماعی جهان در منطقه کیبرا واقع در نایروبی افتتاح گردید. نام کیبرا به مفهوم جنگل است

منطقه کیبرا که 800.000 سکنه دارد منطقه ای دوبرابر بزرگتر از باغ وحش شهر برلین است. جمعیت این منطقه که نیمش زیر 15 سال سن دارد 5 از 6 گروه انسانی ( قوم) ساکن کنیا است که همواره هنوزدر اثر اختلافات خونین قومی سال های اخیر زجر فراوان می کشد. این منطقه فقیر ترین منطقه کنیا است از این رو فوروم جهانی امسال به لحاظ همبستگی با سکنه کیبرا در این منطقه افتتاح گردید و از این منطقه مارش همبستگی بسوی محل فوروم براه افتاد.

در حدود 5 تا 10.000 انسان در حالی که به طبل ها و گیتار ها می نواختند از این منطقه فقیر بسوی مرکز شهر نایروبی براه افتادند. در میان شرکت کنندگان این نشست عظیم افراد سرشناسی چون دسموند توتو بیشوف آمریکا جنوبی و وانگاری ماتائی برنده جایزه نوبل و همچنین ماری روبینسون دبیر اسبق کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و منتقد مشهور جهانی سازی جوزه بووه و وینی ماندلا همسر اسبق رئیس جمهورسابق آفریقای جنوبی  نلسون ماندلا  قرار دارند.

 

هیئتی 34 نفره از نمایندگان سیاسی ، اتحادیه کارگری و رسانه های کشور سوئیس در فوروم شرکت دارند.

همزمان با برگزاری هفتمین فوروم جهانی در قاره آفریقا ، سران اقتصادی جهان در فوروم اقتصاد جهان در دافوس جمع شده اند.

در روز اول این کنفرانس بزرگ آنچه که نظر ها را بخود جمع می کند شرکت گروه های کاملا متفاوت با هم می باشد. برونو دالابرتو عضو اتحادیه کارگری  " س ژ ت" فرانسه می گوید:" ما آمده ایم اینجا تا به آفریقا کمک کنیم اتحادیه هایشان را بسازند".

 طرفداران قانون سقط جنین که بر علیه " بنیادگرایان" که سقط جنین و استفاده از ابزار پیشگیری از حاملگی را ممنوع کرده اند و باعث پیشرفت ایدز شده اند مبارزه می کنند هم در این نشست بزرگ حضور دارند.

ساموئل موتوسی یکی از سازماندهان فوروم می گوید :" در اینجا ما از تمامی کسانی که دست بجائی ندارند پشتیبانی می کنیم و آنان را نمایندگی می نمائیم. اگر ما با هم متحد شویم می توانیم اوضاع را عوض کنیم". تابیتو موتیسو عضو کمیته سازمانده فوروم از نایروبی می گوید:" این سوسیال فوروم باید کمک کند تا این قاره بهتر بتواند بر علیه لیبرالیسم اقتصادی مبارزه کند". لوروتو پاتریسیا مورای نماینده سازمان محیط زیست ایرلندی می گوید:" آفریقا کشوری است متشکل از انسانهای استثمار شده که ذخایر ثروتشان به غارت برده می شود". 

پروفسور ادوارد اویوجی رئیس کمیته کنیائی سازمانده فوروم جهانی نایروبی می گوید که هنوز جامعه کنیائی با پدیده ای چون فوروم جهانی آشنا نیست و نمی داند از کجا شروع کند اما پیام فوروم از نایروبی به سایر نقاط این قاره خواهد رسید و مردم خواهند فهمید که فوروم پشتیبان آنان است. باید به این امر خاتمه دهیم که دیگرشمال ثزوتمند جهان برای افریقا تصمیم  نگیرد و برای ما چکونگی حرکت اقتصادمان را دیکته نکند. ما در آفریقا باید به خودمان متکی باشیم و مبارزه با جهانی سازی را در دل هایمان و زندگی مان جای دهیم. ما باید از انرژی فوروم استفاده کنیم و انسانهای آفریقا را بیدار کنیم و آگاه سازیم و به آنها بقبولانیم که آنها در کشور های خودشان و در جهان نقش آفرینند. آنها به این پشتیبانی نیاز دارند و باید یاد بگیرند سکان کشتی امور آفریقا را خود در دست بگیرند".