بازگشت به صفحه نخست

 

 

بيانيه کميته اجرايی شورای جهانی صلح

برگردان: ع. سهند

 

  

 کميته اجرايی شورای جهانی صلح به نشست خود در روزهای ۱٩ و ٢۰ مه، ٢۰۰۶ در برازيليا، که برای اولين بار در چند دهه اخير در آمريکای لاتين برگزار شد، خاتمه داد. يک روز پيش از نشست کميتۀ اجرايی، از طرف «کانون برزيلی برای همبستگی با خلق‌ها و مبارزه برای صلح» سميناری در مجلس نمايندگان برزيل برگزار شد که در آن ده‌ها نماينده پارلمان برزيل و ٢۰ مهمان خارجی از ۱٣ کشور جهان، اوضاع جهان و نياز به تقويت مبارزه برای صلح و عليه جنگ، اشغال و سطله امپرياليستی را بررسی و تحليل کردند.

 

پس از يک بحث بسيار پربار و غنی پيرامون دستور کار کميتۀ اجرايی و درباره گرايش‌های اصلی در اوضاع کنونی جهان، و با توجه به جنبش رو به رشد صلح و اقدامات آن در سراسر جهان در مقابله با تهديدات و خطرات جديدی که متوجه صلح و امنينت جهانی است، کميتۀ اجرايی به اتفاق آرا، بيانيه زير را منتشر کرد:

 

نشست کميتۀ اجرايی شورای جهانی صلح در برزيل، در آمريکای لاتين که در دوره تلاقی بروز تناقضات بزرگ در اين منطقه، برگزار شد، يک لحظه ويژه در تاريخ سازمان ما به شمار می‌آيد. از يک طرف تجاوزگری امپرياليستی سرعت و شدت يافته و تهديدات جدی در سياره ما به وجود آورده است. با اين وجود، همزمان با آن، جنبش‌های مردمی برای صلح در سراسر جهان ضرورتاً در مقابل آن رو به رشد نهاده اند.

 

شورای جهانی صلح از تحولاتی که در اين قاره در حال وقوع است، استقبال می‌کند؛ می‌توانيم بگوييم که قلب بشريت مترقی و در نتيجه، قلب جنبش صلح  آمريکای لاتين، در کوبا، در ونزوئلا، در بوليوی می‌تپد، در جاهايی که مردم آن‌ها، با ناديده گرفتن ارعاب امپرياليستی، راه جديدی را به سوی منافع مردم يافته و می‌پيمايند. در برزيل نيز، دولت از صلح جهانی و يک‌پارچگی آمريکای لاتين حمايت می‌کند. شورای جهانی صلح يک‌بار ديگر بر خواست خود برای پايان دادن به محاصره اقتصادی کوبا از طرف ايالات متحده و برای آزادی پنج زندانی سياسی کوبايی از زندان‌های آمريکا، تأکيد می‌کند.

 

اين‌ها خواست جنبش رو به رشد مردم در کل قاره آمريکا نيز هست- همانطور که طی تظاهرات عظيم در جريان نشست مردم آمريکا در مار د پلاتا / آرژانتين (نوامبر ٢۰۰۵) و همايش اجتماعی جهان در کاراکاس/ ونزوئلا (ژانويه ٢۰۰۶) مشاهده شد.

 

اين روزها، توجه کل بشريت معطوف به ايران است، و ما نمی‌توانيم آن را جدای از تحولات عام جهان بررسی کنيم. اين موضوع به ميزان زيادی با کل سياست امپرياليستی- به سرکردگی آمريکا- که از طرق مختلف در صدد تحميل سلطه جهانی، کنترل بر ثروت و منابع توليدی جهان و انقياد هر کشور و خلقی است که در برابر آن مقاومت کند؛ در ارتباط است.

 

اين روزها، تا حدی شرايط قبل از جنگ عليه عراق را به ياد ما می‌آورد. کارزار تبليغاتی برای آماده کردن افکار عمومی و توجيه يک جنگ جديد به کار افتاده است. وظيفه فوری و اساسی جنبش صلح، جنبش‌های مردمی، و طبيعتاً وظيفه شورای جهانی صلح عبارت است از محکوم کردن سياست جنگ پيش‌گيرانه و در نتيجه جلوگيری از يک جنگ جديد، وظيفه‌ای که عميقاً با خواست خروج فوری همه نيروهای اشغالگر از عراق، افغانستان و فلسطين در ارتباط است. شورای جهانی صلح در اين زمينه شاهد بسيج جنبش ضدجنگ است که در نتيجه می‌تواند به دولت‌ها فشار وارد نمايد.

 

امروزه محکوم کردن و مبارزه با باج‌خواهی اتمی و تهديدات دولت آمريکا که می‌تواند به يک فاجعه کلی با نتايج بی‌پايان بيانجامد، هرچه بيش‌تر برجسته می‌شود. شورای جهانی صلح اقدام آمريکا و متحدين اصلی آن- که بزرگ‌ترين خطر اتمی برای بشريت هستند- در معرفی خود به عنوان قيم بشريت در برابر خطر اتمی را تحريک‌آميز ارزيابی می‌کند. شورای جهانی صلح يک‌بار ديگر بر خواست خود برای محو همه سلاح‌های اتمی و پايان دادن به توليد سلاح‌های جديد تأکيد می‌کند. شورای جهانی صلح در اين چارچوب، دکترين جنگ پيش‌گيرانه دولت آمريکا را طرد و محکوم می‌کند.

 

ايالات متحده آمريکا می‌خواهد از سازمان ملل به مثابه ابزاری برای مشروعيت بخشيدن به طرح‌ها و سلطه خود سوء‌استفاده کند؛ اما، با مشکلات و تناقضاتی روبروست. در مواردی که آمريکا نتواند خواست خود را به سازمان ملل تحميل کند، «متحدان مايل» به زير پا گذاشتن حقوق بين‌الملل و اصول سازمان ملل، وارد صحنه می‌شوند. شورای جهانی صلح بر ضرروت مبارزه با ادغام ناتو در نظام سازمان ملل، و از آن طريق تطهير بزرگ‌ترين ماشين جنگی از همه جنايات و مداخلاتی که مرتکب شده است، تأکيد می‌کند.

 

شورای جهانی صلح، کارزار اتحاد وسيع‌تر نيروها برای مبارزه با جنگ، برای نظم جهانی صلح و عدالت بر اساس منشور تأسيس سازمان ملل را پيش خواهد برد. همزمان شاهد ميليتاريزه شدن هرچه بيشتر جامعه اروپا و رقابت نيروهای اصلی آن با ديگر نيروهای امپرياليستی برای کنترل بر بازارها و منابع سراسر جهان هستيم. برخلاف اراده مردم اروپا، و به رغم «نه» به رفراندوم‌های فرانسه و هلند، محتوای ارتجاعی «قانون اساسی جامعه اروپا» گام به گام در همه عرصه‌های زندگی به اجرا گذاشته می‌شود.

 

شورای جهانی صلح، همکاری با ديگر جنبش‌های اجتماعی و مردمی عليه سياست‌های نوليبرالی را تقويت خواهد کرد. در عرض سال گذشته جهت ايجاد شرايط برای غارت بيش‌تر ثروت اجتماعی به وسيله فرامليتی‌ها، خصوصی‌سازی و آزادسازی خدمات با فوريت و فشار فزاينده دنبال شد. اقدامات و ابتکارات مشترک برای کاهش بودجه نظامی، به مثابه عرصه مشترک فعاليت جنبش صلح و ديگر جنبش‌های اجتماعی، بيش‌ از پيش اهميت می‌يابد.

 

ايالات متحده آمريکا و متحدان آن نيز، حتا اراده خلق‌ها را که در انتخابات و همه پرسی‌ها ابراز شده است، ناديده می‌گيرند. شورای جهانی صلح بر اساس اصول خود، هر نوع دخالت در فلسطين، روسيه سفيد، قبرس و زيمبابوه و هر گونه ممانعت از سفر خارج رهبران و مقامات حکومتی منتحب مردم را محکوم می‌کند.

 

آفريقا از طرف حکام قديم و نواستعماری، هدف دخالت اقتصادی و سياسی و استثمار جديد قر ار گرفته است، هدف از اين تهاجم جديد غارت بيش‌تر منابع آفريقا و تقسيم بازارهای جديد است. شورای جهانی صلح تحميل امپرياليستی تحريم‌های اقتصادی- به بهانه زير پا گذاشتن «حقوق بشر»- بر کشورهايی که بر خواست قدرتمند گردن نمی‌نهند را محکوم و بر حق مردم برای تعيين سرنوشت خود تأکيد می‌کند. با توجه به اين، ما خواهان رفع تحريم‌های اقتصادی آمريکا و اتحاديه اروپا عليه مردم زيمبابوه و حق آن برای تعيين آينده خود هستيم.

 

شورای جهانی صلح با نگرانی شرايط وخيم سودان را بررسی کرده و حمايت خود را از راه‌حل مسالمت‌آميز و بدون دخالت نظامی خارجی اعلام می‌کند.

 

شورای جهانی صلح به آنگولا به خاطر دستيابی به صلح تبريک می‌گويد و از همه می‌خواهد از تقويت و بازسازی آنگولا پشتيبانی نمايند.

 

شورای جهانی صلح از وحدت مسالمت‌آميز و مستقل شبه جزيره کره حمايت کرده و همبستگی خود را با خلق کره در مبارزه عليه حضور نظامی نيروهای آمريکايی در خاک خود اعلام می‌دارد. شورای جهانی صلح قوياً مخالفت خود را با شتاب‌گيری روند ادغام ژاپن در طرح‌های نظامی آمريکا و تقويت پايگاه‌های نظامی آمريکا در خاک آن کشور اعلام می‌دارد.

 

کميتۀ اجرايی مراتب عميق همبستگی خود را با مردم فلسطين، به خاطر تحمل رنج‌های ناشی از اشغال اسرائيلی مورد حمايت غرب اعلام می‌دارد. ما يک‌بار ديگر پشتيبانی خود را از تنها راه‌حل ممکن- يعنی تأسيس يک دولت مستقل فلسطينی در مرزهای ژوئن ۱٩۶۷ و بيت‌المقدس شرقی به عنوان پايتخت آن- اعلام می‌کنيم. ما خواهان خروج کامل نيروهای اسرائيلی و آزادی همه زندانيان سياسی هستيم.

 

شورای جهانی صلح، خود را نسبت به امر تقويت و هماهنگی هرچه بيش‌تر تلاش‌ها برای برچيدن همه پايگاه‌های نظامی خارجی، که تجاوز علنی به حق حاکميت کشورها و تهديدی روزمره نسبت به مناطق و مردم درگير است، متعهد می‌داند. علاوه بر اين، ما انجام مانورهای نظامی آمريکا در مناطق مختلف جهان را محکوم می‌کنيم.

 

شورای جهانی صلح، به رغم گرايشات و تناقضات منفی، با اراده استوار و خوش‌بينی اوضاع فوق را بررسی کرده و آن را راهی يک‌طرفه نمی‌بيند. مادام که اين شناخت و درک مردم، که اين نمی‌تواند آينده بشريت باشد، همه روزه رو به رشد داشته باشد؛ چشم‌انداز داشتن جهانی در صلح و عدالت و عاری از جنگ، سلاح‌های اتمی و سلطه امپرياليستی بيش از پيش روشن‌تر می‌شود. مبارزات خلق‌ها در هر کشور همراه با هماهنگی آن‌ها در سطوح منطقه‌ای و بين‌المللی می‌تواند راه جديدی به صلح و به سود اکثريت وسيع بشريت را بگشايد و خواهد گشود. شورای جهانی صلح با تمام توان خود در اين مبارزه شرکت خواهد داشت.

 

کميتۀ اجرايی شورای جهانی صلح

 

٢۷ مه ٢۰۰۶

 

  

منبع: شبکه همبستگی