بازگشت به صفحه نخست

 

     

گفتگوی روزنامه یونگه ولت با ابراهیم مددی

 خواستار ادامه حمایتهای بین المللی هستیم

 

 

 

   روزنامه ی آلمانی یونگه ولت، گفتگویی با ابراهیم مددی نایب رئیس هیات مدیره ی سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه انجام داده است. مددی در این گفتگو ضمن تشریح جریان مداوم سرکوب فعالیت سندیکا تاکید کرده است که سندیکای کارگران شرکت واحد همچنان خواهان ادامه ی حمایت های بین المللی از مبارزات کارگران ایران است. مددی در این گفتگو همچنین مواضع سندیکا و جنبش کارگری ایران در مورد تهدیدهای خارجی علیه ایران و مخالفت های حکومت ایران با آمریکا را نیز تشریح کرده است. متن این گفتگو در پی آمده است:

 

یونگه ولت: اوایل سال میلادی امسال رانندگان شرکت واحد دست به اعتصاب زدند تا سندیکا رسمیت یابد، شرایط کاری بهتر شود و همکاران زندانی آزاد گردند، امروز سندیکا در چه وضعیتی قرار دارد ؟

 

ابراهیم مددی : با درود به خوانندگان گرامی و سپاسگزاری از روزنامه یونگ ولت . به آگاهی می رساند بدلیل عدم توجه مدیریت شرکت واحد به در خواستهای مکرر صنفی کارگران همانند افزایش دستمزد و دیگر حقوق و خواسته های رفاهی و صنفی که در قوانین داخلی کشور وجود دارد در آذر ماه ۱٣٨۴ به منظور هشدار باش به کارفرما یک نوشته آموزشی درباره آموزش درباره حق اعتصاب و چگونگی برگزاری و اخبار مربوط به اعتصابات درکشورهای مختلف، توسط سندیکا منتشر گردید. و چند روز بعد از اینکار در تاریخ ۱/۱۰/۱٣٨۴ از ساعت شش بامداد تعدادی از اعضای هیئت مدیره سندیکا به نامهای منصور اسالو، ابراهیم مددی، عبدالرضا طرازی، منصور حیات غیبی، غلامرضا میرزایی، عباس نژند کودکی، علی زاده حسین و عطا باباخانی در منازل خود بازداشت گردیده و پس از بازجویی توسط ماموران وزارت اطلاعات به زندان اوین منتقل گردیدند. از اعضا سندیکا بعدا" آقایان مرتضی کمساری و جواد سیدوند نیز دستگیر   و زندانی شدند این کار باعث خشم و عصبانیت کارگران گردید و برای آزادی دستگیر شدگان و دیگر خواسته های صنفی توسط بقیه اعضا هیئت مدیره و فعالان سندیکایی برای ۴/۱۰/۱٣٨۴ برگزاری اعتصاب اعلام گردید . یادآور می شود که از آغاز فعالیت کارگران سندیکایی از سال ۱٣٨٣ مقامات پلیس و امنیتی مرتبا" ما را تحت نظر داشتند و در تاریخ ۱۹/۲/۱٣٨۴ با حضور پلیس عوامل شورای اسلامی کار و خانه کارگر به دفتر و فعالان سندیکایی حمله ور و منصور اسالو را مورد ضرب و جرح قرار داده بودند که همه این حرکات منفی و فشارهای ایذایی شرایط اعتراض و اعتصابات را در ۴/۱۰/۱٣٨۴ تشدید می کرد.

پس از اعلام اعتصاب بعد از سه روز غیر از منصور اسالو بقیه دستگیر شدگان آزاد شدند ولیکن در ساعت ۴ بامداد ۲۵ نفر دیگر از اعضا هیئت مدیره و فعالین به نامهای سعید ترابیان، داود رضوی، ناصر غلامی، یعقوب سلیمی، مصطفی امیری، جواد کفایتی صادق خندان، علی قربانیان و شانزده نفر دیگر دستگیر شدند . و اما اعتصاب با محوریت منطقه ۶ اتوبوسرانی در غرب تهران شکل گرفت و حمل و نقل شهری کاملا"مختل گردید . اعتصاب تا شب ادامه یافت . آنروز با تصمیم شورای شهر تهران مدیریت عالی شرکت واحد را به شهردار تهران محمد باقر قالیباف انتقال یافت و ایشان در ساعت ۲۴ روز اعتصاب در جمع معترضان و اعتصابیون حاضر شده و نسبت به رسیدگی به خواسته های صنفی و آزادی دستگیر شدگان قول داد و در مقابل عدم پذیرش کارگران حاضر در صحنه مجددا" اعلام نمود روی قولش مردانه و صادقانه است . با توجه به اینکه   آنروز هوای تهران بسیار سرد و بارانی بود و اکثر مسافران شرکت واحد از مردمان کم درآمد همچون کارگران و دیگر زحمتکشان هستند و بروز برخی مسائل جانبی اعتصاب موقتا" پایان یافت . به فاصله یک تا چهار روز کارگران زندانی بجز منصور اسالو آزاد شدند . به فاصله ٣۵ روز بدلیل عدم اجرای قولهای قالیباف و عدم آزادی منصور اسالو در شرایط استعفای مدیر قبلی شرکت واحد و شروع به کار مدیر منصوب قالیباف و موضعگیری ضدسندیکایی وی به منظور آزادی منصور اسالو و پذیرش خواسته های صنفی اعتصابی برای ٨/۱۱/۱٣٨۴ به تصویب هیئت مدیره رسید که از ٣ روز قبل از اعلام اعتصاب تا دو روز بعد از تاریخ اعلام اعتصاب صدها تن از کارگران در منازل و به هنگام کار با اتوبوس و قبل از ورود به محل کار و یا احضار به دادگاه دستگیر و به زندان اوین منتقل شدند . دستگیر شدگان بین یک هفته تا ده هفته بتناوب در زندان اوین محبوس بودند، بیش از یکصدوهشتاد تن از دستگیرشدگان تاکنون شاغل نگردیده و بصورت غیرقانونی از کار اخراج شده اند و پنج ماه است از دریافت هرگونه دستمزد و حقوق محروم می باشند.

از تاریخ ۱/۱۰/۱٣٨۴ دفتر سندیکا بدستور دادستان تهران پلمپ شده است. پرونده شانزده نفر از اعضا دستگیر شده کارگران شرکت واحد و دو نفر دیگر به همراه پرونده منصور اسالو به دادگاه انقلاب شعبه ۱۴ ارسال شده است و این افراد با قید وثیقه و کفالت آزاد و منصور اسالو کماکان در زندان اوین می باشد. پلیس بشدت ما را تحت نظارت و مراقبت دارد. به شکایت ما در وزارت کار بر خلاف عرف معمول و قانون بعد از چهار تا پنج ماه رسیدگی نشده است. به محض حضور در اطراف محل کار پلیس جهت نظارت و تعقیب آماده است . هنوز وزارت کار با وجود دریافت مدارک انتخابات سندیکا ی ما را به رسمیت نمی شناسد .

 

یونگه ولت: رئیس هیئت مدیره سندیکا، منصور اسالو از پائیز ۲۰۰۵ زندانی می باشد اتهامات وارد شده کدامند و حال و وضع او چگونه است؟

 

ابراهیم مددی : وکلای حقوقی منصور اسالو از زمان دستگیری تاکنون هنوز موفق به دیدار با ایشان نشده اند وی از بیماریهای چشم ، پوست، قلب و کلیه رنج می برد. در تماس تلفنی از زندان با همسرش در تاریخ ۱۶/٣/۱٣٨۴ از کمر درد شدیدش نیز اطلاع داده است. درخواستهای خانواده برای معالجات خارج از زندان ایشان پذیرفته نشده است. وکلای نامبرده طی نامه ای از رئیس دادگاه خواستار آزادی وی با قید وثیقه شده اند. اتهامات ایشان گویا تبلیغ علیه نظام و تشکیل اجتماع علیه امنیت کشور مطرح شده است .

 

یونگه ولت: آیا حمایتهای بین المللی از سندیکای کارگران شرکت واحد می شود یا خیر؟

 

ابراهیم مددی : از طرف اتحادیه های جهانی کارگران روز ۱۵ فوریه روز همبستگی با سندیکای ما اعلام شده و نامه های حمایتی بسیاری از طرف اتحادیه های کارگری جهانی و اتحادیه های کارگری کشورهای مختلف و سازمان عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر برای رئیس جمهوری و دیگر مقامات کشوری در سال گذشته و امسال فرستاده شده است. اتحادیه های کارگری آلمان نیز از ما حمایت نموده اند .   ما خواستار ادامه این حمایتها هستیم .

 

یونگه ولت: برخی از نیروهای طرفدار سرمایه داری منجمله برخی از سناتورهای آمریکایی یا سیاستمدارانی از حزب سبزهای آلمان آشکارا از مبارزات سندیکایی کارگران شرکت واحد پشتیبانی می کنند . جالب این است این دسته از سیاستمداران در کشورهای خودشان به عنوان دوستان سندیکاها و اتحادیه ها شناخته نمی شوند، همگان به این باورند که اینان که اعلام همبستگی کرده اند که در واقع تحریکات جنگی علیه ایران را مورد حمایت قرار دهند چگونه سندیکای شرکت واحد می تواند خودش را از چنین دوستانی دروغین بر حذر دارد؟

 

ابراهیم مددی : ما از آندسته ازحامیان خود که به حقوق کارگران کشور خود کم توجه هستند میخواهیم ازحقوق کارگران کشور خویش به صورت واقعی و گسترده دفاع نمایند . این اقدام برای ما اهمیت اساسی دارد. سندیکای کار گ ران شرکت واحد تحریکات و اقدامات جنگی علیه کشور مطبوع خود را شدیدا" رد و آنرا محکوم می نماید. نتایج هولناک و فاجعه بار جنگ اثرات مخرب وحشتناکی در زندگی کارگران و دیگر زحمتکشان و عموم مردم عادی دارد . قبلا" یکی از نتایج جنگ عراق و   ایران سرکوب سندیکاهای کارگری ایران بوده است . لذا ما خواستار اقدامات گسترده جهانی اتحادیه های کارگری و دیگر سازمانهای معتبر و خوشنام طرفدار صلح و عدالت و آزادی علیه تحریکات و اقدامات جنگ افروزانه هستیم. سندیکای ما محرکان و مبلغان جنگ علیه ایران را از دوستان خود نمیداند .

 

یونگه ولت: در ماه مه سندیکای شرکت واحد به عضویت سراسری فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل درآمد، قدری در مورد این اتفاق توضیح دهید. با این عضویت چه امیدها و چه انتظاراتی دارید؟

 

ابراهیم مددی : سندیکای ما همبستگی کارگری را برای بهبود شرایط کار وزندگی کارگران کشورهای مختلف و ایجاد جهانی بهتر و صلح آمیز از اصول اساسی فعالیت کارگری می داند . در پی اعلام حمایت این فدراسیون از حقوق سندیکایی ما، با تصویب هیئت مدیره با امید بهبود شرایط فعالیتهای سندیکایی و امکان استفاده بیشتر از همبستگی کارگری به عضویت این اتحادیه کارگری در آمدیم . ما امیدواریم با ایجاد شرایط عادی فعالیت سندیکایی کارگری همبستگی و همکاری جهانی ما و همکاران عمق و گسترش بیشتری یافته و به انتقال تجارب مشترک کمک نماید . ما سپاسگزاری خود را از این همکاری صادقانه اعلام می نمائیم. ما آماده ارتباط با سازمانهای مشابه کارگری در کشور آلمان هستیم. این پیوند و همکاری هر چه زودتر تحقق یابد .

 

یونگه ولت: آمریکا و اسرائیل آشکارا ایران را به جنگ تهدید می کنند، جنبش کارگری ایران چه نقشی می تواند علیه جنگ داشته باشد؟

 

ابراهیم مددی : هیچگاه منافع کارگران با ایجاد جنگ و خونریری تامین نمی شود. سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن فراخواندن کارگران در ایجاد سازمانهای سندیکایی خود و مبارزه برای ایجاد شرایط بهتر کار و زندگی ، هشیاری آنان را برای جلوگیری از وقوع جنگ خواستار می باشد. جنبش کارگران ایران همانند همه سازمانهای مترقی کارگری در سطح جهان نسبت به هرگونه سیاست جنگ طلبی و تجاوز به حقوق دیگران مخالفت شدید خود را اعلام می کند .

 

یونگه ولت: در جواب نامه جرج بوش به رئیس جمهور ایران، احمدی نژاد به شیوه ای مسیحایی و به عبارتی اسلامی وجدان او را شاهد گرفته است . آیا برخورد رژیم ایران به جنبش کارگران ایران چنین اخلاقی به کار بسته می شود یا خیر؟

 

ابراهیم مددی : کارگران ایران در ۲۷ سال گذشته حدود ۴۵% قدرت خرید خود را از دست داده اند. حداقل دستمزد کارگران هم اکنون تقریبا" نصف خط فقر است . محلات اطراف شهرهای بزرگ که فاقد امکانات لازم زندگی سالم هستند معروف به محلات کارگری هستند . میلیونها کارگر ایرانی از حداقل های کافی قانونی برخوردار نمی باشند. تشکلات کارگری مطابق با استانداردهای جهانی اجازه فعالیت کارگری ندارند . هم اکنون بیش از یکصد و هشتاد تن از کارگران شرکت واحد مظنون به شرکت در اعتصاب از ٨/۱۱/۱٣٨۴ بعد از آزادی از زندان اوین از کار بی کار شده و از دریافت هرگونه دستمزد و حقوق محروم می باشند و این در حالیست که ۵۰ میلیون دلار به دولت جدید فلسطین از طرف دولت ایران کمک شده است. بیش از دو ماه است برای رئیس جمهور و شهردار تهران نامه برای بازگشت به کار فرستاده شده است. اما پاسخی دریافت نکرده ایم، ضمنا" این در حالیست که   علی اکبر عیوضی که یکی از عاملان حمله به سندیکا در تاریخ ۱۹/۲/۱٣٨۴ می باشد و پرونده اش در دادگاه شعبه ۱۴ دادگاه انقلاب در جریان است به عنوان نماینده کارگر در اجلاس ژنو شرکت داده شده است. به قول ضرب االمثل معروف (تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل ).

 

یونگه ولت: از نظر چپ های بسیاری در کشورهای غربی، رژیم [ایران] ضد امپریالیستی شناخته می شود آیا واقعا" رژیم... در مقابل جهانی سازی نولیبرال مقاومت می کند؟

 

ابراهیم مددی : رژیمهای واقعی ضد امپریالیستی حقوق واقعی مردم کشور خود را کاملا"رعایت می کنند . این حقوق باید بر اساس اصول عدالتخواهی، آزادی خواهی وصلح جویی پایدار و استوار باشد. هرگونه سیاستهای سرکوب گرانه و ماجراجویانه و مخرب حقوق مردم در پوشش نمایشهای ضدامپریالیستی محکوم و مطرود است. ضدامپریالیست بودن معیارها و مبناهای علمی دارد که با زبان آمار واقعی شاخصه های زندگی انسانی خود را نمایش می دهد. با سیاستهای مدعی ضدامپریالیست که کمکها و همکاریهای بسیاری بصورت پیدا و پنهان با محافل امپریالیستی از خود نشان می دهند برای مبارزه اصولی علیه سیاستهای نئولیبرالی باید از روشهای علمی، مردمی، خردمندانه مبتنی بر رعایت حقوق سیاسی اجتماعی، اقتصادی عامه مردم به ویژه کارگران و زحمتکشان و دستمزد بگیران و گروههای اجتماعی دیگر همچون زنان، دانشجویان و کودکان نیازمند به حمایت پیروی کرد . به امید تلاش افزونتر جهت استقرار عدالت آزادی و صلح در همه جهان .