بازگشت به صفحه نخست

 

 تجمع در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی

 

خبرنامه امیرکبیر - روز ( سه شنبه ۱۹/۲/۸۵) حدود ۱۰۰ نفر از دانشجویان دانشکده ادبیات در اعتراض به ممانعت دانشگاه از برگزاری انتخابات انجمن اسلامی این دانشکده مقابل دفتر این تشکل تجمع کردند و تریبون آزاد برگزار کردند.

 گفتنی است که یک ساعت پیش از آغاز انتخابات طی فکسی به رئیس دانشکده اعلام شد که وی باید جلوی برگزاری انتخابات را بگیرد و این در حالی بود که نماینده دانشگاه که قرار بود بر انتخابات نظارت کند در دانشکده حاضر شده بود.

 این دانشجویان در تریبون آزاد اعتراض خود را نسبت به عملکرد رئیس دانشگاه اعلام کرده و پیرامون مسائل فرهنگی وسیاسی دانشگاه صحبت کردند. شایان ذکر است که شایعات مطرح در دانشگاه درباره مرگ یکی از دانشجویان دانشکده محور صحبت  دانشجویان بود.

 این تجمع با قرائت بیانیه انجمن اسلامی دانشکده که تا روز شنبه هفته آینده به مسئولین دانشگاه مهلت داده  اجازه برگزاری انتخابات را بدهند پایان یافت.

 متن کامل بیانیه به شرح زیر است:

 به نام آزادی

 از زمانی که دولت جدید سر کار آمد همراه با آن تعبیر جدیدی از مهرورزی و عدالت بیان شد. از نظر اینان مهرورزی محدودکردن منتقدین و مخالفان و آزاد گذاشتن موافقان برای هرکاریست.

 عدالت اینان که چوبش بسیاری را به زندان انداخته و دانشجویان بسیاری را به خاطر ابراز عقیده از تحصیل محروم کرده از ما هم دریغ نشد. ما صبر کردیم که شاید اینان به سر عقل بیایند و عدالت  و مهرورزی را به گونه ای تعبیر کنند که همگان می فهمند اما آز آنجا که منطق حاکامن ما مبتنی بر قدرت وزور است هیچ بهبودی در عملکرد آنها مشاهده نمی شود.

 همراه با تغییر کابینه و انتصابات مسئولین وزارت علوم و روسای دانشگاهها سیاست های فرهنگی آن وزارت خانه زیر و رو گشت به گونه ای که اکنون به حق می توان نام دانشگاه را دبیرستان مختلط گذارد که البته اینان در تلاشند رفته رفته این اختلاط را نیز از بین ببرند.

 اکنون دو ترم است که برنامه های انجمن اسلامی مجوز نمی گیرد و کارشکنی های بسیاری نیز برای ممانعت از برگزاری برنامه هائی که به سختی مجوز گرفته اند صورت می گیرد.

 در آخرین حرکت نیز از برگزاری انتخابات شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشکده ادبیات که در تاریخ ۶/۲/۱۳۸۵در شورای فرهنگی دانشکده تصویب شده بود جلوگیری شد، این عمل به این بهانه که این انتخابات از سوی هیئت نظارت دانشگاه مجوز نگرفته است صورت گرفت در صورتی که طبق اساسنامه انجمن از آنجا که انجمن دانشکده ها زیر نظر انجمن دانشگاه می باشند انتخابات آنها نیاز به اخذ مجوز از هیئت نظارت دانشگاه ندارد و در سالهای گذشته نیز پس از تصویب در شورای فرهنگی دانشکده انتخابات برگزار می گردید.

 دستور عدم برگزاری انتخابات از سوی شخصی که خود را دبیر هیئت نظارت دانشگاه می داند صادر شده و جالب است که معاون دانشجوئی و فرهنگی دانشگاه این مسئله را انکار می کند و خود را دبیر هیئت نظلرت دانشگاه می داند. عجیب است که اداره دانشگاه به قدری هیئتی شده است که معاون دانشجوئی و فرهنگی که تا پیش از این دبیر هیئت نظارت بوده به یکباره با نامه ای مواجه می شود که در آن شخصی دیگر خود را دبیر هیئت نظارتی که اکنون دو ترم است تشکیل نشده می داند و باز جالب است در صورتی کمه واقعا این شخص دبیر هیئت نظارت باشد اولین حرکت هیئت نظارت دانشگاه عملی غیر قانونی است که از برگزاری انتخاباتی که روند طبیعی خود را طی کرده است جلوگیری می کند و جالب تر است که این نامه تنها یک ساعت قبل از برگزاری انتخابات در حالی به دست مسئولین انجمن می رسد که نماینده دانشگاه برای برگزاری انتخابت نیز در دانشکده حاضر شده بود.

 باری ما اکنون دو ترم است که دندان بر جگر گذاشته ایم و انواع و اقسام فشارها و جفا ها و مهر ورزی ها!!! را تحمل کرده ایم اما اینبار مسئله فرق کرده است چراکه نهادی که باید مجری قانون باشد خود طی عملی غیر قانونی قصد دارد یک تشکیلات دانشجوئی را تعطیل کند.

 انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده ادبیات تا روز شنبه ۲۳/۲/۱۳۸۵ به دانشگاه مهلت می دهد که اولا مشخص کند دبیر هیئت نظارتی که گویا قرار نیست هیچ وقت تشکیل جلسه دهد چه کسی است. دوما اعلام کند که قرار است مسئولین دانشگاه مجری قانون باشند یا ناقض آن و در نهایت اجازه برگزاری انتخابات انجمن اسلامی دانشکده ادبیات را بدهد.

 ما اعلام می کنیم در صورتی که تا روز شنبه تکلیف انتخابات معلوم نشود از طرق دیگری حق خود را خواهیم ستاند چراکه معتقدیم حق گرفتنی است نه دادنی. گفتنی است عواقب هرگونه اتفاقی متوجه مسئولین دانشگاه می باشد