بازگشت به صفحه نخست

 

 

نه جنگ امپریالیستی ، نه جمهوری اسلامی ! این است شعار جنبش ایرانیان ضد جنگ

 

 

گزارش کوتاهی از نشست جنبش ایرانیان ضد جنگ در پاریس – عیسی صفا

 

 

در تاریخ 4 ماه مه با اطلاع قبلی و علنی جلسه ایرانیان مخالف چنگ با شرکت چشمگیر گرایشهای سیاسی متنوع ایرانی شروع به کار کرد. این جلسه به دعوت جمعی از ایرانیان ضد جنگ و برای شکل دادن به یک حرکت ضدجنگ وسیع و سراسری تدارک دیده شده بود. کادرهای اکثر سازمانهای سیاسی چپ در بین شرکت کنندگان دیده می شدند. مبارزان جنبش زنان و ا انجمن های دمکراتیک حضور محسوسی داشتند. شاید برای اولین بار جلسه ای این چنین متنوع در بین چپ ایران مشاهده می شد. قبل از سازمان دهی و شکل گیری جنبش لازم بود که ارزیابیها و دیدگاه های مجتلف در باره اابعاد بحران انرژی اتمی ایران ارایه شود تا نیروهای که در این جنبش شرکت می کنند با نظریات متحدان آتی خود آشنا شوند. آنچه که در اکثر نظریات قابل توجه بود تاکید بر جنگ طلبی دولت جرج بوش و تحریکات رژیم ارتجاعی حمهوری اسلامی بود. اما بعلت ترکیب ویژه این جلسه در پاریس ،اکثریت شرکت کنندگان بر ماهیت سیاست های امپریالیستی آمریکا و متحدانش تاکید داشتند و خواهان مبارزه قاطعانه علیه تچاوزگری آنها بودند وتکیه بر نیروی لایزال مردم ایران را عامل تعیین کننده در مقابله با رژیم ارتجاعی جمهوری اسلامی و امپریالیسم جهانی می دانستند.

اولین توافق ارزشمند شرکت کنندگان بر سیاست نه جنگ ، نه جمهوری اسلامی بود. به نظر بسیاری از شرکت کنندگان ،  سازماندهی مستقل کارزار مردمی جنبش ضد جنگ ، امکان سوء استفاده ارتجاع امپریالیستی و جمهوری اسلامی را از بین می برد. مخالفت با هرگونه مداخله امپریالیسم آمریکا و متحدانش در سرنوشت ایران از جمله توافقات دیگر نشست بود. در مورد انرژی اتمی بعنوان مستمسک بحران کنونی ، نظریات متنوعی وجود داشت. برخی خواهان توقف غنی سازی  اتمی در ایران بودند اما اکثر شرکت کنندگان جنجال آمریکا بر این موضوع را بهانه جویی برای مداخله در ایران می دانستند. نحوه برخورد به سازمان ملل و تصمیمات شورای امنیت در باره بحران یکی دیگر از محورهای بحث بود. باز هم توافق عمومی براین پایه بود که سازمان ملل تحت تاثیر قدرت های امپریالیستی است و در مبارزه ما برای جلوگیری از جنگ نمی تواند رفرانس باشد. در مورد سیاست احتمالی تحریم ها هم بطور عمومی جمع با تحریم علیه ایران مخالف بودند.

بعلت طولانی بودن بحث ها ، عبور به مرحله سازماندهی به جلسه آینده موکول شد. زمان جلسه آینده جمعه 12 ماه مه ساعت 7 در آژ ه کا خواهد بود. ورود برای همه افراد علاقه مند به شرک در جنبش ضد جنگ آزاد است.